Slik ser et chat-vindu ut for kunden.

 

Kundeservice. Det er det første ordet mange tenker på i forbindelse med chat. Og det er en klar fordel, men det er utrolig mange andre fordeler også.

Med dagens utvikling forventer kundene våre mer og mer, og er man ikke tilgjengelig kan man miste omsetning.

En av dagens trender som snart vil forventes hos «alle» bedrifter er en live chat. Det er en enkel prosess å installere på nettsiden din og kan være til stor hjelp for kunder, men også internt for kundeservice, salg og markedsføring.

 

Se også: Prøv Idiums chat-løsning gratis i 14 dager!

 

Personlig velger jeg chat fremfor telefon og mail der jeg kan, og har flere ganger valgt en annen leverandør akkurat fordi en hadde chat og den andre ikke. Min opplevelse som kunde har vært udelt positiv i forhold til chat, og hos Idium har vi gode data på at chat er positivt for oss som bedrift.

Her er noen grunner til at du burde inkludere chat i din bedriftsplan:

Chat sparer deg tid og penger

Bruken av live chat har bevist å kutte kostnader for mange bedrifter.  Effektiviteten øker ved å kunne håndtere flere kunder på samme tid. Du får flere fornøyde kunder og sparer tid (og eventuelt årsverk) på å kunne hjelpe kunder direkte via chat-funksjonen.

 

Øker salget

Som nevnt kan en chat-funksjon øke salget ditt. Nøkkelen er at kunden har noen å snakke med akkurat når de har et spørsmål (som i en fysisk butikk). De kan også guides gjennom salget dersom det trengs. Kundens spørsmål i kjøpsprosessen kan avgjøre om de handler eller ikke.

I tillegg kan en som hjelper en kunde på chat også tipse om andre varer eller tjenester som kunden kan ha bruk for – og slik sørge for ytterligere salg.

 

Fortrinn over konkurrentene dine

Selv om flere bedrifter har fått øynene opp for chat er det fortsatt mange som ikke tilbyr det enda. Er du en av dem som gjør det, vil det med en gang gi deg et fortrinn. Samtidig som det avlaster kundeservice.

Mange vil foretrekke et firma med en chat-funksjon slik at de raskt kan får svar og hjelp til sine utfordringer.

 

Det viktigste for en bedrift er kundene deres og at de er fornøyde – en live chat-funksjon er den perfekte måten å oppnå dette.

 

Ønsker du en uforpliktende prat om Chat?