Idium | 01/04/2020
Du har kanskje lurt på dette #-tegnet som dukker opp i sosiale medier i ny og ne? Lurer på hvorfor og eventuelt hvordan du skal bruke det i markedsføringen din? Her får du svaret!
En #, en emneknagg, emneord eller Hashtag er en slags mennesklig søkemotor. Så lenge brukerne av hashtagger er sitt ansvar bevisst; er dette en super måte å finne relevant innhold fra andre som har samme interesser, eller bedrifter som tilbyr det du søker etter.
Ved å bruke hashtagger kan du gjøre det lettere for potensielle kunder å finne deg. Hashtagger fungerer nemlig som emneknagger. Folk kan søke på et spesielt tema og få opp artikler/innlegg/bilder som er merket med det de søker etter.
Dette innebærer at du eksponerer deg for de som faktisk er interessert i ditt innhold. Dermed plager du ikke andre som kan la seg irritere.
Dette leder igjen til økt synlighet, og potensielt flere kunder.
Det første man må gjøre er å finne en kort, passende hashtag for selskapet ditt eller arrangementet du skal ha etc. For eksempel: #idiumas.
Når du har tatt eierskap til dette så er det meget viktig at folk får vite om det, så pass på å spre det glade budskap i sosiale medier, synliggjør det på nettsiden og snakk om det for å skape engasjement.
Les også: Slik markedsfører du deg på Pinterest!
Behersker du bruken av hashtags kan du overvåke emner som er av interesse for din bedrift. Hvis noen for eksempel er på utkikk etter en ny nettsideleverandør kan de legge ut et innlegg i sosiale medier. Da vil det være naturlig å bruke #nettsider. Bedrifter som tilbyr nettsider kan da følge med på dette,og kanskje sende et tilbud til de som søker ny leverandør.
Å bruke emneord er i grunn ganske enkelt, men det er et par ting du må huske på:
Les også: 6 grunner til at du skal bruke Instagram til markedsføring.
Utenom de nevnte ovenfor så finnes det ikke noen regler for hva som regnes som «godkjent» emneord. Men følgende prinsipper kan anbefales:
De fleste sosiale mediene i dag støtter hashtags, men det er uten tvil på Facebook, Instagram, Twitter og Google+ som det brukes mest.
Hvilke kanaler du som bedrift burde bruke avhenger av en rekke faktorer, og det kommer veldig an på hva du ønsker å oppnå med hver enkelt kanal.