to kvinner foran laptop

Driv mer trafikk til dine nettsider via blogg

Får du dem inn på bloggen din er det større sannsynlighet for at de utforsker nettsidene dine videre.

Det er mye ”det er gjort/skrevet før” innen innholdsmarkedsføring. Alle blogger jo, så hvordan kan du skille deg ut og få mer trafikk til dine sider ved hjelp av en blogg?

 

Les også: 5 grunner til at din bedrift bør ha en blogg

 

Det krever litt kreativitet, men når du knekker koden kan du virkelig knytte kontakt med din målgruppe.

Her er noen tips for å få deg i gang (utover det, er det kun kreativiteten som setter grenser):

Infografikk og grafisk innhold

Siden designerne på huset er opptatt med å jobbe for kundene våre, må jeg selv lage grafisk innhold til blogg, sosiale medier og e-post. Selv om jeg er veldig interessert i design, og har hatt noen designfag på skolen, har jeg stor respekt for dem som virkelig er designere. Godt design tar tid og krever kunnskap, samt gode verktøy.

Da jeg oppdaget Canva, må jeg innrømme at Photoshop (og Paint) ble sidesatt. Jeg har ikke vært borti et mer brukervennlig verktøy for design, og fordi det er nettbasert har man tilgang uansett hvor man er (så lenge det er nett så klart).

Fordi vi vet at visuelt innhold har stor effekt på publikums engasjement, er det verdt tiden du bruker på å produsere gode grafiske elementer. Bli kjent med dette, eller andre verktøy, og lag innhold som folk tiltrekkes av, samt ønsker å dele videre.

 

Les også: Praktiske verktøy for markedsføring, del 5 Godt visuelt innhold

 

E-bøker og annet nedlastbart materiell

Noen ganger er ikke et blogginnlegg nok, og leserne vil ha mer. Både e-bøker og annet (gratis) nedlastningsmateriell gir tilleggsinformasjon, og fungerer veldig godt dersom du vil bygge e-postlistene dine. E-postadresser er muligens den mest verdifulle valutaen vi har på nett.

Se på hvilke blogginnlegg som får mest trafikk, og vurder å lage lengre innhold ut av dem. ”Pakk dem pent inn” visuelt sett, og lag et skjema der interesserte fyller inn (minst) sitt navn og e-postadresse før nedlastning.

 

Les også: 5 ‘andre’ typer innholdsmarkedsføring

 

Resirkuler innhold

Hold liv i eldre innhold ved å lenke til det i nyere blogginnlegg, eller ved å lage et oppsummeringsinnlegg om et spesifikt tema. Du kan også oppdatere/forbedre eldre innlegg, dersom det har kommet ny, og essensiell informasjon.

Legg innsats i å gjøre bedriftens blogg til en verdifull informasjons- og underholdningskilde. Skap innhold av verdi, med søkemotoroptimalisering (SEO) i bunn, og du vil komme til å oppleve verdien av å ha en blogg.