To mennesker som tegner på en whiteboard.

Hvordan kapre den moderne kunden

Dette blogginnlegget er ment for deg som driver en fysisk butikk og som trenger å gjøre noen endringer for å unngå butikkdøden. Vi gir deg noen tips til hvordan du kaprer den moderne kunden.

Antallet fysiske butikker har sunket jevnt og trutt de siste årene, og 2018 var dessverre intet unntak da det i tillegg ble satt ny konkursrekord – samtidig som færre og færre satser på detaljhandel. Vi kan peke og skylde på nettbutikker alt vi orker, men til syvende og sist er det de som gjør noe riktig – det er de som appellerer til den moderne kunden, og ikke butikkeiere som tviholder på troen om at “alt var bedre før”.

De siste 10 årene har vi mast om at kundereisen har endret seg, likevel står mange av de som driver fysiske butikker på digitaliserings- og kundeservice-bremsen. Nå er det på tide å få huet ut av ræva og ta nødvendige grep for å snu den dårlige trenden. De fleste av oss forbrukere vil gjerne beholde de fysiske butikkene, men få av butikkene gir oss lyst til å gi dem en kapitalistisk stemme i form av kroner og øre fordi de oppleves som lite kundevennlige.

Nå skal vi vise deg hvordan du kan tilpasse deg den moderne kunden og forhåpentligvis øke omsetningen din ved å ta noen få, enkle grep.

 

Gi kundene en opplevelse

Gi de som oppsøker deg en god grunn til å komme tilbake. Antakelig er du ikke alene om å selge produktene dine, og du er i hvert fall ikke konkurransedyktig på pris – men det du kan by på er en positiv opplevelse i lokalene dine, «det lille ekstra». Det kan være en opplevelse av eksklusivitet, eksepsjonelt god kundeservice eller følelsen av å bli ivaretatt – uansett hva det måtte være, sørg for at kundene dine går smilende ut døra. Om det var fordi du ga de en liten gave ved kjøp, noe godt å drikke, spesialtilpasninger eller gode råd de ikke kunne vært foruten, det får være opp til deg.

 

Vis frem sortimentet ditt digitalt

Det finnes en rekke kanaler for å vise frem varene dine på nett. Det enkleste, og det minste du kan klare, er å fortelle på nettsiden din hvilke merkenavn du fører. Da vet de som finner deg på nett hva de kan forvente å kunne kjøpe hos deg. Les mer om hva du bør ha på nettsiden din her.

 

Ønsker du å ta det et steg videre kan du vise frem produktene på sosiale medier, da helst Facebook eller Instagram som er gode kanaler som inspirerer til kjøp. Husk å vise produktene dine i et miljø, det er det folk liker å se. Lær mer om hvordan du bruker sosiale medier som markedsføringskanal her.

 

Det er også verdt å nevne at det å investere i en nettbutikk også kan være løsningen for deg hvis du har tid og kapital til dette. Dette vil åpne for mange flere muligheter i form av annonsering og promotering av produktene dine. I tillegg vil du bli tilgjengelig for en mye større målgruppe dersom du kan levere varene via post i hele landet. Her kan du lese mer om hva du må tenke på når du skal starte en nettbutikk.

 

Vær synlig i relevante søk

Dagens forbrukere sjekker fem eller flere kanaler før de utfører et kjøp. Uansett hvor mye varen koster. Det hele starter som oftest med et Googlesøk, så her gjelder det å være synlig, og da må du ha en god nettside med godt innhold. Ved å vise frem produktene dine på nettsiden, og ha informative produktbeskrivelser og bilder, er det faktisk mulig å utkonkurrere nettbutikkene. Grunnene til at det er mulig å vinne kampen mot nettbutikkene er:

  • kunden ønsker kanskje å se varen “live” eller prøve den før kjøp
  • fraktkostnadene og levering i nettbutikkene samsvarer ikke med kundens behov
  • kunden må ha produktet NÅ
  • kunden ønsker råd og veiledning fra en ekspert før kjøp
     

Les mer om hvordan du søkemotoroptimaliserer nettsiden din her.

 

Google Min Bedrift

Sørg for at du har en Google Min Bedrift-konto sånn at du er synlig i lokale søk og dukker opp i Googles kartfunksjon. Om du ikke har en konto må du skaffe deg dette. Du kan lese alt om hvorfor du må ha en slik Google-konto her. Når du har en konto, sørg alltid for at du har oppdatert kontaktinformasjon og åpningstider. Det er nesten ingenting som skaper en dårligere kundeopplevelse enn å møte stengte dører når det sto på Google at du hadde åpent til kl 18:00. Mange har sluttet å gå inn på nettsiden for å sjekke kontaktinformasjon og åpningstider, og stoler fullt og helt på informasjonen de finner i Google – og hva som står her er ditt ansvar, ikke Googles.

 

Som du ser er det ikke all verden som skal til for å komme i gang, og med disse enkle grepene kan du gjøre det lettere å bli kunde hos deg. Forhåpentligvis er dette bare starten på det som skal bli fortsettelsen på din digitale tilstedeværelse.

 

Håper disse rådene kan hjelpe deg! Lykke til!