Animasjon, bilder og film i sosiale medier

Dersom du bruker sosiale medier i bedriftssammenheng vet du allerede hvor mange som gjør det samme og hvor utfordrende det kan være å nå igjennom.

Hvert minutt, hver dag i uken publiserer hundrevis av merkevarer og bedrifter innhold som roper «SE PÅ MEG!».

Du har allerede sett hvor mange GIF-er og videoer som opptar feeden, så kanskje på tide at din bedrift også lager bevegelig innhold. Det er mange gode grunner, men de to viktigste er:

1. Øyet tiltrekkes bevegelige bilder

Gif-animasjon av leonardo dicaprio

Med animasjon får et design en helt ny dimensjon. Bevegelsen fanger seerens oppmerksomhet på en måte et statisk bilde ikke kan. Og i en masete sosial kanal er det viktig å skille seg ut.

Les også: Praktiske verktøy for markedsføring del 5 Godt visuelt innhold
 

2. Algoritmer foretrekker animasjon

Gif-animasjon av mann som løper med facebook-bokstaven

De mystiske ‘algoritmene’. Ingen er nok helt kloke på dem, og det kan være frustrerende å prøve å finne ut hva som er fordelaktig. Men innlegg som inneholder GIF-er og videoer får gjennomsnittlig mer engasjement og det er derfor mer sannsynlig at disse postene vises i ditt publikums feed.