Bruker leser et blogginnlegg

Mest leste blogginnlegg første halvår 2018

Som bedrift er det viktig å regelmessig se tilbake på det man har gjort, samt analysere hva som har fungert eller ikke. 

I Idium gir vi rapporter til våre kunder på hva som har fungert (eller ikke) av det arbeidet vi har utført. Men når det gjelder oss selv, internt så gjelder ofte; “skomakerens barn” osv… Men en veldig enkel måte å få innsikt på er å benytte seg av verktøy som Google Analytics.

Det var det jeg gjorde for å finne ut hva som har interessert våre lesere det siste halvåret. Og her er våre ti mest leste blogginnlegg så lang i 2018 (i synkende rekkefølge):

1. 8 tips til fengende overskrifter I dette innlegget, som tydeligvis traff en nerve blant Googles søkere, er fokuset på hvordan man utformer en overskrift som får folk til å klikke.  Vi vil alle ha trafikk til nettsidene våre slik at vi kan vise frem hva vi har å by på.

2. Få bedriften din på Facebook på 5 minutterOpprinnelig et innlegg fra 2014, men vi oppdatere innholdet vårt på blogg og ellers på nettsiden regelmessig, slik at innholdet er relevant.  Og Facebook; alltid relevant. Selv etter at Facebook var “ute i hardt vær” tidligere i år, er det den viktigste kanalen for veldig mange bedrifter som ønsker å nå sin målgruppe.

3. Nybegynnerguide: 5 enkle Facebook-tips for bedrifter Se der ja, enda en artikkel om Facebook på topp ti.

4. 5 billige måter du kan markedsføre deg på Vi vil jo alle få mest mulig ut av hver markedsføringskrone, så dette innlegget er relevant for mange.

5. 4 tips til effektiv markedsføring i sosiale medier Vi vil alle å resultater, men også spare tid. 

6. GDPR og nettsider Høyaktuelt for alle bedrifter i år; EUs nye personvernlov. Hvordan påvirker det egentlig nettsidene dine?

7. Skriv markedsplan for bedriften Like viktig hvert år. Vi må følge med i den raske utviklingen og kunne slenge oss rundt i løpet av året, men i bunn – der trenger vi en god og målbar plan.

8. GDPR og cookies Det er så mye å lure på og forsøke å forstå angående GDPR (General Data Protection Regulation). Hva med cookies, for eksempel?

9. Hva er en hashtag og hvordan bruke dem Emneknaggen. Den kan være vrien å forstå til å begynne med, men kan være gull verdt ved riktig bruk.

10. Hva er GDPR? Hovedspørsmålet til mange bedrifter i år, vil jeg tro. At dette innlegget får en tidendeplass hos oss betyr at andre bedrifter/kilder har kommet høyere opp i søkeresultatet på for eksempel Google.

Sånn er det jo med blogginnlegg og innhold generelt. Det er mange om beinet og det lønner seg å være raskt ute med god og verdifull informasjon som dine kunder og ditt potensielle publikum er ute etter. Når innholdet ditt er på plass vil det indekseres i søkemotorene og forhåpentligvis trekke trafikk.

Innhold er grunnmuren og optimalisering av dette innholdet er det som faktisk «selger huset», for å si det sånn. Selv om artikler om SEO ikke var på topp ti listen så langt i år, er det flere gode grunner til å lese deg opp om temaet. Neste gang du så analyserer innholdet på nettsiden din viser statistikken forhåpentligvis til gode tall.