Praktiske verktøy for markedsføring, del 1 Hvordan få ideer

Her er noen praktiske verktøy for markedsføring som muligens kan forenkle, men også inspirere i jobbhverdagen.

Spørsmålene de fleste som driver med markedsføring spør seg er: hvordan lager man godt innhold, hvordan lager man blogginnlegg på en strategisk og effektiv måte, og hvordan når jeg min målgruppe og nye potensielle kunder?

BuzzSumo sin innholdsoversikt

Skriv inn et emne eller en URL i BuzzSumo sin søkeboks, og du får verdifull informasjon om hvilket innhold som deles mest i sosial media. Søk på din egen URL for å kartlegge hvilke tidligere blogginnlegg som har blitt delt flest ganger og i hvilke kanaler.

BuzzSumo kan være et veldig praktisk verktøy for å forme en eksisterende ide, finne riktig vinkling eller bare det å få oversikt over hvilket innhold som finnes (og de bloggene som gjør det best) i din nisje.

Selv om selve siden er på engelsk fungerer det å skrive inn søkeord på norsk, du får da en norsk oversikt.

BuzzSumo

HubSpot sin emne generator

Med dette verktøyet kan du skrive inn inntil tre nøkkelord og HubSpot gir deg fem titler å jobbe med. Tjenesten er (enn så lenge i alle fall) på engelsk, så selv om du skriver inn norske nøkkelord vil forslagene genereres på engelsk. Så lenge man har hatt engelsk på skolen bør ikke dette være et problem, og du kan lett oversette øvrige ord.

HubSpot´s Blog Topic Generator

Portent sin tittel/idégenerator

Nok et engelsk verktøy, med en kreativ vri på titler til blogginnlegg. Hvert ord i tittelen får små morsomme og hjelpsomme kommentarer om hvorfor det kan være en bra tittel. Oppdater så mange ganger du ønsker for å få ny ideer.

Portent´s Content Idea Generator

 

Kom i gang med disse verktøyene, og bli inspirert. I neste innlegg får du tips til verktøy som hjelper deg å organisere ideene dine.