Hånd som stryker over ord på en tavle

Slik lykkes du med (digitale) kampanjer

Vi som driver med markedsføring bruker enorme summer på kampanjer. Noen med langt større suksess enn andre. Så hvordan skal man jobbe for å lykkes?

Her får du vite hvordan du kan forberede deg mest mulig til en kampanje, og hva som kjennetegner en god kampanje. 

Når man skal lage en kampanje, må man uansett størrelse på selskap starte med hva som er målsettingen med kampanjen. Mål kan være:

  • Øke antall oppdrag
  • Få flere besøk til din butikk
  • Øke antall salg i nettbutikk
  • Få flere til å laste ned brosjyrer/e-bøker etc.
  • Øke trafikken til nettsiden

Les også: Hva er Google Ads?

Det er viktig å sette målsettinger som er målbare. Du kan for eksempel måle antall nye medlemmer i kundeklubb, antallet kunder som handler i kassen etc.

Hvem er dine kundepersonas?

Når målsettingen er klar er det viktig å finne ut hvem det er du prøver å nå. De fleste snakker om målgruppe, men flere og flere bruker kundepersonas i sin markedsføring.

Les også: Vil det lønne seg i nettmarkedsføring?

En kundepersonas er en delvis fiktiv beskrivelse av din idelle kunde. En bedrift kan ha en, to eller kanskje fire. For å finne dine kundepersonas kan du gjennomføre en kundeundersøkelse, intervjue eksisterende kunder eller en kombinasjon av begge. Da vil du blant annet vite:

  • Kjønn
  • Alder
  • Inntekt
  • Bosted
  • Stilling
  • Hvor på nettet
  • Livssituasjon
  • Personlige og profesjonelle mål
  • Utfordringer
  • Bekymringer rundt kjøp

Når du har dannet deg et bilde av hvem kunden er så vet du også hvor du finner dem. Ved å annonsere på Google, Facebook eller LinkedIn har man gode segmenteringsmuligheter, og du kan nå dine kundepersonas.

Det er også mulig å segmentere når du annonserer i norske tidsskrifter, aviser og nettsteder som vg.no, tv2.no og aftenposten.no. Det er ikke like enkelt som gjennom sosiale medier, men ved å ta kontakt med de ulike mediene kan du finne ut mye om hvem leserne deres er og hvordan du best kan nå ut til de du ønsker å nå.

Hva kjennetegner en god kampanje?

Vel, det første er at den er lønnsom. Når du har funnet ut hvilke kanaler man skal annonsere i, er det viktig at man får frem et tydelig avsender-id og et forståelig budskap.

Les også: Hva du og nettavisene kan lære av Facebook!

Avsender-Id er bedriften som har kampanjen. Logo eller firmanavn bør komme tydelig frem. Forståelig budskap betyr at man bør ha et budskap som er konkret og enkelt. Har du ikke fanget interessen til kunden i løpet av tre sekunder så er det for sent.

Noen av de beste kampanjene er de hvor man klarer å spille på følelser. Det er enten å få frem det unike tilbudet dette er, eller at man klarer å få presentert et behov den potensielle kunden har og samtidig løse dette behovet.

Analyser kampanjene dine

Alltid når man gjennomfører en kampanje bør man ta utgangspunkt i de målsettingene man har satt for kampanjen.

Derfor er det viktig at man forbereder kampanjer med analyse før de starter, og analyserer underveis for eventuelle justeringer. Så må man selvfølgelig analyserer når kampanjen er fullført.

På denne måten kan du se hva som fungerte og ta det med inn i neste kampanje.

Når skal jeg kjøre kampanjer?

Tidspunktet for en kampanje bør tilpasses til tid på året, sesong, høytid etc.

Selger du for eksempel snøskuffer så kjører du ikke kampanje i juli. På samme måte er ikke kampanjer for badetøy i desember noen god ide.

Les også: Slik får du billigere og bedre markedsføring

Dersom du gjennomfører en kampanje på riktig tidspunkt og med riktig budskap, så vil ikke prisen nødvendigvis være det avgjørende. Man kan da gjennomføre en kampanje som dekker naturlig behov, sesongvariasjoner eller viktig eventer som påvirker innkjøp av produktet eller tjenesten du selger.

Ikke alle produkter eller tjenester er sesongavhengige. Da bør man heller tilpasse budskapet for kampanjen til sesonger, og lage forskjellige innpakninger som treffer kunden med tanke på tiden på året man er inne i.

Uansett når på året du skal kjøre en kampanje så bør du være ute i god til for å kjøpe plassering. Planlegging er nøkkelen til suksess!

Timing er alt! Velg tidspunkt for kampanjen med omhu og planlegg i god tid. Ta høyde for sesonger og høytider.