Idium | 02/04/2020
Er det litt mange ukjente begrep å holde styr på i den digitale verden? Jeg har samlet en enkel ordliste over ord og begrep vi benytter oss av i forbindelse med søkemotoroptimalisering og digital markedsføring.
Google kan ikke tolke bilder, derfor må vi legge på tekst for at søkemotorene skal kunne «lese» det. Alt-tags beskriver hva et bilde viser både for Google-roboter og for de besøkende.
Google Ads er Googles eget annonsesystem, der du kan betale for god rangering i søketreffet. Du byr på en annonseplass, koblet til spesifikke søkeord. God måte å nå ut til personer som aktivt søker etter deres produkter eller tjenester.
En backlink er en lenke fra et nettsted tilbake til ditt domene. Eksempel: Om jeg deler en lenke til ditt nettsted på min blogg gir jeg deg en backlink.
Blogg kan også beskrives som en rekke artikler publisert på et nettsted. En bedriftsblogg kan være en strategisk måte å tiltrekke deg flere besøkende til ditt nettsted, og en god måte dele din kunnskap.
Forkortes CTA, og betyr «oppfordring til handling eller handlingsknapp». Begrepet brukes til å beskrive en knapp, grafikk eller tekst som skal få brukeren til å utføre en bestemt handling.
Eller publiseringsverktøy (eng: Content Management System (CMS)) er en type programvare som brukes til å forenkle publisering av innhold. Et slikt system består av et grensesnitt hvor brukere kan utføre ulike handlinger med innholdet, som kategorisering, formatering o.l. Mulighetene varierer fra system til system.
Brukes i betalt annonsering, som Google Ads- og Facebook-annonser. CPC betyr «cost per click» og PPC betyr «pay per click». Dette er kostnaden du betaler per klikk for din annonse.
CTR står for «click through rate» eller på norsk «klikkrate». Dette er hvor mange ganger annonsen blir trykket på, delt på antall visninger. CTR oppgis i prosent, og jo høyere tall jo bedre.
Duplicate content betyr på norsk «duplisert innhold». Søkemotorer liker ikke kopiering, og det kan være negativt for søkesynligheten om tekstinnhold er for likt.
Fluktfrekvens måles i prosent og beskriver hvor mange prosent av dine besøkende som klikker seg bort fra ditt domene etter å kun ha besøkt én side.
Geografisk nedslagsfelt betyr å koble søk eller søkefrase til et visst område. Eksempelvis «Tannlege Majorstua».
Google Analytics gir effektiv sporing for alle som er synlige på Internett. Programmet viser deg hvordan besøkende har funnet området og hvordan de bruker det. Du vil kunne sammenligne adferd og lønnsomhet for besøkende som er henvist fra de ulike annonser, søkeord, søkemotorer og e-postmeldinger, og få verdifull innsikt i hvordan du kan forbedre webområdets innhold og utforming.
Crawler er et generisk begrep for et dataprogram som skanner nettsider ved å følge lenkestrukturen fra en nettside til en annen. Denne programvaren er også kjent som «robotsøkeprogram». Robotsøkeprogrammet går fra kobling til kobling og henter data fra de ulike nettsidene. Denne informasjonen lagres på Googles servere.
Forkortelse for Headline1, Headline 2, og så videre. Overskrifter defineres av Google som H1, H2, H3, og så videre. Det er viktig at overskrifter har riktig prioritet. Hovedoverskriften skal alltid hete H1 og deretter bør alle underoverskrifter rangeres etter relevans – H2, H3, H4.
Et heatmap viser hvilke deler av siden som er mest klikket på av de besøkende.
Når en besøkende utfører en handling som er positiv for din bedrifts målsetting. Dette kan være et kjøp, påmelding til nyhetsbrev, melde seg på et kurs eller legge igjen en henvendelse.
Slik som indeksen bak i en bok, inkluderer Google-indeksen informasjon om ord og hvor de befinner seg. Når du søker på et grunnleggende nivå slår algoritmene våre opp søkeordene dine i indeksen for å finne de mest passende sidene.
Internlenking er lenking mellom forskjellige artikler eller undersider på nettstedet ditt. Ved å lenke mellom innhold på siden viser man Google at man har mye informasjon om emnet, samtidig som man styrer besøkende fra en side til en annen.
En landingsside er siden som en besøker havner på etter å ha klikket på et søkeresultat eller en annonse.
Når vi snakker om metadata i SEO bruker vi det som en fellesbetegnelse for Meta Titles og Meta Descriptions. Metadata er data som beskriver annen data, som for eksempel Meta Titles som beskriver tittelen på en nettside.
Meta Descriptions vises i resultatene i søkemotorer som avsnittet under overskriften. Her bør du lage unike beskrivelser for hver side med et godt sammendrag av innholdet. Anbefalt lengde for alle søkemotorer er maks 156 tegn. Ha et brukerfokus når du lager tekstene: Hva skal til for at brukeren skal klikke på mitt søkeresultat. Tenk også på hvordan det vises i Google.
Meta Title vises både i tittellinjen i nettleserne, er overskriften i søkeresultatene i søkemotorene og vises ved minimering av vinduet. Tittelen bør være unik og relevant for sidens innhold.
Er en primærgruppe av mennesker man ønsker å nå, med et bestemt budskap gjennom en bestemt markedsføringskanal.
Er som oftest en kortfattet og regelmessig e-post som inneholder nyheter, analyser og kommentarer om aktuelle begivenheter. Nyhetsbrev er som oftest rettet mot en bestemt gruppe mottakere, derav endelsen brev, og handler gjerne om et bestemt tema.
Listen som kommer opp på søkemotorens resultatsider. Et spesielt verktøy avgjør webområdenes plassering på listen, blant annet med hensyn til relevans og kvalitet.
Page Rank er en algoritme søkemotoren Google bruker for å sortere nettsider. Algoritmen gir nettsider verdi etter hvor mange backlinks den har. Det er også viktig hvor troverdig og seriøst domenet som holder linken er. Alt i alt er Page Rank en indikator på hvor mange seriøse nettsteder som linker tilbake til deg, derfor har nettaviser og nyhetssider ofte høy Page Rank.
Ett enkelt punkt på dataskjermen. Brukes som måleenhet på størrelsen av grafiske elementer som annonser og bilder. Kan også stå for «Facebook-piksel». En HTML-kode som legges på ditt nettsted, som knyttes sammen med din bedrifts Facebook-konto. Brukes for å måle, optimere og bygge publikum for annonsekampanjene dine.
Står for «Return on investment». På norsk «avkastning på investering» eller «investeringskostnad». Eksempel: Ved å investere x antall kroner, kan man doble avkastningen.
Står for «Really Simple Syndication», også kalt «levende bokmerker» eller «nyhetsmating», er en ordning der en nettleser på en datamaskin henter nyheter eller annet materiale fra Internett fortløpende og automatisk. RSS brukes for å abonnere på innhold fra nettsteder som oppdateres ofte.
Search Engine Marketing: SEM er et bredere begrep for alt arbeid med å få nettsiden din funnet av målgruppen. SEM inkluderer derfor SEO, men også andre tiltak som for eksempel Google Ads. SEM er derfor mer en strategisk tilnærming til søkemotoroptimalisering, hvor din målsetning nås ved hjelp av en rekke tiltak.
Search Engine Optimization; Søkemotoroptimalisering. SEO-arbeid er optimalisering av en nettside med målet å bli mer synlig i søkemotorer.
Står for «Search Engine Results Page», og beskriver søketrefflisten i søkemotorene.
Viser til antallet ganger en nettside er vist i løpet av en gitt tidsperiode.
Sitemap eller nettstedskart som det heter på norsk er i all sin enkelhet et kart over nettstedet. Hovedgrunnen til å du bør bruke sidekart er å hjelpe crawlere til å indeksere nettsiden din.
Sosiale Medier er en gruppe internettbaserte applikasjoner som tillater skapelse og utveksling av brukergenerert innhold. Eksempler på sosiale medier er kanaler som Snapchat, Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Youtube og så videre.
En setning eller et ord folk søker på som består av ett eller flere nøkkelord. Eks. «Ledig jobb» eller «tannlege Oslo».
Søkemotor er en type programvare som leter frem nettsider på Internett som samsvarer med et gitt søk og rangerer disse etter hva den oppfatter som mest relevant. Den mest kjente og mest brukte er Google.
Søkeord er ord noen bruker for å finne det de søker etter i en søkemotor, som for eksempel Google. Søkeordene en bedrift velger å benytte i sin søkeordmarkedsføring velges ut og tilpasses de potensielle kundene.
Viser til hvor mange separate brukere som har besøkt nettstedet i løpet av en gitt tidsperiode.
Adressen til en nettside, den som gjerne begynner med «http://www(…)». URLen står som regel oppgitt i det hvite feltet øverst i nettleseren når du surfer på nettet. URL er en forkortelse for Uniform Resource Locator.
En en permanent omdirigering fra en side til en ny side, som brukes hvis man f.eks har en ny nettstedsstruktur eller av ulike grunner har flyttet innholdet.
302 er en midlertidig omdirigering, og kan brukes hvis man for eksempel kjører en kampanje og har lyst til å lede trafikken til en midlertidig landingsside i kampanjeperioden.
Får du opp en 404-feil betyr dette at URL-en du forsøker å klikke deg inn på er borte, eller fjernet.
Håper dette er til nytte!
Blir det for komplisert kan du la Idiums spesialister hjelpe deg med markedsføringen, slik at du kan konsentrere deg om det du er best på.