Praktiske verktøy for markedsføring, del 3 Hvordan optimalisere innholdet

Du har generert ideene, du har organisert deg, men hvordan optimaliserer du innholdet ditt?

Google Trends

Er din bloggide en populær ide? Gjennom Google Trends får du se søkevolumet for forskjellige nøkkelord eller setninger som du vurderer å bruke.

Husk å velge Norge i rullgardinmenyen der det står Hele verden dersom du søker på norske begrep.

Google Trends

Keyword Planner

Hvordan får du en god ide til å bli et populært blogginnlegg (synlig i søk)? Kartlegg etter populære søkeord/nøkkelord. Du legger inn nøkkelord i Google Keyword Planner; Google gir deg resultat på søkevolum og popularitet, i tillegg får du forslag på relaterte nøkkelord.

Keyword Planner

Keywordtool.io

Et alternativ til Googles Keyword Planner er Keyword Tool. Her får du mange alternative forslag på nøkkelordene du legger inn. Fungerer godt på norsk.

Keywordtool.io

Yoast WordPress SEO plugin

Dersom du har WordPresside kan en SEO plugin hjelpe deg å spisse ideen og innlegget ditt til et spesifikt nøkkelord eller setning som vil hjelpe på søkeresultater, og holde innlegget fokusert. Med Yoast plugin kan du skrive inn det nøkkelordet du er ute etter og Yoast forteller deg hvor mange steder i innlegget ordet dukker opp og gir deg en fin grønn prikk når det er klart for publisering.

Yoast WordPress SEO