Idium | 02/04/2020
Her kommer noen ideer til hvordan du kan benytte deg av Facebook Live i markedsføringen av deg selv, bedriften eller en merkevare.
Håper dette kan inspirere deg til å ta steget ut i din første live-sending, eller få deg til å prøve igjen dersom du er en av de som allerede har kastet deg på “trenden”.
Bruk Facebook Live til å vise frem et nytt produkt på en eksklusiv måte før det slippes for salg. Fortell om fordeler og annet, samt fortell dem hvor de får tak i produktet.
Har du et produkt med en omfattende brukerveiledning? Kanskje kan du forenkle manualen og komme med ytterlige tips.
Vis hvordan man bruker ditt produkt og del gjerne noen morsomme fakta.
Skal du snakke på en konferanse, delta på et event eller er du ute på befaring? Sjekk selvsagt at du får lov dersom det er noen andres lokaler, regler for fotografering eller at noen ikke ønsker at du gjør det. Få gjerne skriftlig tillatelse slik at det ikke blir problemer i etterkant. Men dersom det er mulig kan være en gylden mulighet til å være personlig og dele noe unikt.
Dersom du skal holde et seminar (kanskje et gratisseminar og på under 90 minutter) kan det være fint om noen filmer deg slik at de som ikke fikk plass eller ikke hadde mulighet til å delta kan følge med live eller i etterkant.
Ta for eksempel med seerne på visning av lokalene dine. Eller kanskje du kan vise frem jobben du gjør dersom du er snekker på et byggeplass? Så mange muligheter.
Er det spennende folk i bedriften som har bra ting å si om det de gjør der eller for kundene? Lag et lite intervju med dem og vis kunder hvem for er ansiktene bak bedriften.
Kommer det noe i media som er relevant for din bedrift eller dine kunder kan du benytte Facebook Live til å kommunisere og kanskje avverge eventuell usikkerhet. Det er fint å være proaktiv når det gjelder både kriser og gode nyheter.
Jobber dere med utvikling eller testing av et nytt produkt eller tjeneste? Kanskje dere kan benytte Facebook Live til å undersøke hva publikum synes.
Ha kortere eller lengre sendinger med interessant informasjon ditt publikum har nytte av.
Selger du gitartimer eller noe annet som du kan vise frem og “friste” publikum til å booke en privattime? Pass på å ikke bare reklamere, men gi noe av verdi uansett hva seerne velger å gjøre i etterkant. Dette er merkevarebyggende og selv om de ikke er kjøpere akkurat i dag, vil de huske deg ved anledning.
Inviter til en “spørretime” der folk kan spørre om enkle ting de lurer på. Her bør du være tydelig på hvor mye du kan svare på der og da, og heller åpne for mulighet for et møte eller annen kontakt i ettertid. En god måte å få nye kunder på dersom de trenger noen generelle svar før de tar en avgjørelse.
Er det aktuelt å sende live en gang i uken, eller kanskje måneden? Dersom du har tid, lyst og nok å dele kan du sette opp en fast tid dine følgere kan titte innom sending. På denne måten holder du deg/bedriften i tankene deres og kanskje gjør det også deg mer bevisst på egen bedrift og hva kundene faktisk vil ha.
Det er nok en hel haug med andre muligheter å benytte Facebook Live til, men det viktigste blir å teste det ut og se om det er noe for deg og din bedrift.