Få ned fluktfrekvensen (bounce rate) på dine sider med Google Analytics

Din fluktfrekvens (fluktrate) eller bounce rate, viser prosenten av en-sides visninger (altså et besøk der en besøkende forlot sidene dine fra samme side de kom inn på uten å engasjere seg videre på nettstedet). 

Du må holde dem interesserte i det de leser, lede dem videre til nytt innhold og forhåpentligvis til den handlingen du ønsker at de skal utføre (eksempelvis: salg, påmelding, nedlastning osv.). Godt innhold er nøkkelen!

Du kan finne tallet på din fluktrate/bounce rate inne i din Google Analytics konto. Er dette tallet høyt må du analysere hvorfor; dersom grunnen ikke er at du kun informerer kunder om åpningstider i din fysiske butikk eller lignende, så må du gjøre noen tiltak.

 

Les også: Hvorfor bruke Google Analytics?

 

Hvorfor skal du redusere fluktfrekvensen?

  • Har du høy fluktrate på siden vil Google anta at du har dårlig innhold, og ikke er et relevant valg for dem som søker etter dine spesifikke nøkkelord
  • Dersom fluktraten er høy vil du ha lavere sjanse til å få besøkende til å konvertere/gjøre de handlingene du ønsker på sidene dine
  • Siden din vil (på sikt) få dårligere plassering i organisk søk
  • Eventuelle annonsører kan avgjøre at du ikke har nok trafikk for deres annonser, og du taper inntekt
  • Det er ikke like gøy å se på rapportene i Google Analytics…

Hvordan redusere fluktraten og glede Google Analytics

  • Ha et godt design på nettsiden eller bloggen din. Pent, oversiktlig og husk universell utforming
  • Ha gjerne en relevant lenke i den første eller andre paragrafen av innlegget ditt og så en eller to mot slutten
  • Ha iøyenfallende navigering og handlingsfremmende knapper (call-to-action), som tiltrekker oppmerksomhet på bunnen av innlegget, og for eksempel fører til et annet innlegg
  • Bruk video for å holde folk på siden, og ha også her en lenke mot slutten for å lede besøkende videre. Forsøk å alltid få dem til å utføre en handling
  • Bruk bilder som gjør at folk vil dele innholdet med andre, og i sosiale kanaler (som Pinterest, Facebook, Google + osv.)
  • Gi bort gratis kvalitetsinnhold, som for eksempel en e-bok (ha det gjerne i slutten av et innlegget, som under her)

Et oppsummeringsinnlegg kan også være en god måte å få flere klikk på dine lenker. Skriv korte, gode beskrivelser av forskjellige innlegg, helst relaterte, og lenk til både eldre og nyere innlegg. Noen velger å lage en oppsummering ved årsskifte. Da kan du for eksempel kalle det: ”Årets mest leste innlegg om xx”.

Lykke til!

Ønsker du å lære mer om hvordan du får folk til å bli på nettsidene dine?

Les også: CRO: begynnerguide til konverteringsoptimalisering, del 3 Landingssider 

PS. Dette innlegget har veldig mange lenker videre, for mange for ett innlegg, men har blitt laget slik som et eksempel på noen av mulighetene du har for å holde folk på dine sider. Er du en av dem som faktisk har lest helt ned hit: takk :) Du er tydelig interessert i lykkes på nett! Kanskje en gratis rådgivingstime kan hjelpe deg videre? I så fall tar vi gjerne kontakt med deg.