Blogg & magasin
Artikler
-
| Caroline Nygaard
7 ting du må unngå på sosiale medier
Det er fort gjort å gjøre feil når man jobber med sosiale medier. En liten skrivefeil kan man alltids tilgi, men noen feil kan ha større konsekvenser. Her er 7 ting du bør unngå å gjøre på sosiale medier. 1. Ikke unngå å evaluere innlegg Hvordan skal du være egnet til å gjøre kampanjene […]
-
| Christer Sletvold
Facebook endrer annonseformatet for mobil
I månedsskiftet august/september endret Facebook formatet for annonser som vises i mobilutgaven av plattformen. Endringen gjør at annonseformatet for bilder og video på mobil er mer lik på tvers av Facebook og Instagram. Det betyr at du nå kan bruke samme bilder og videoer på begge annonseplasseringene. Så hva er forskjellen? Den store […]
-
| Omar Vidskjold Khan
Slik eier du Google med FAQ
Vi som har jobbet med organisk synlighet i noen år har sett et tydelig skifte hos Google. Google later ikke lenger som om de er vår venn: Google tjener penger på annonsører og fornøyde brukere. Vi som produserer innhold til nettsider er ganske langt nede på listen over Googles prioriteringer. Ikke se deg blind […]
Kommentar / gjesteinnlegg
-
| Anders Berg
Nettsiden – din viktigste selger
Motivasjonen min for dette innlegget ligger i at jeg som forbruker av varer og tjenester ofte besøker nettsider, som har en flott visuell utforming med et fengende slogan som «Vi utvikler bedriften din» eller «Vi løser dine hverdagsproblemer«. Men det som sjeldent eller aldri kommer frem, er hva skal du gjøre for meg, og hvordan […]
-
| Joana Paz Cardoso
Hva er webanalyse og hvordan komme i gang
Uansett om det er på nett eller i fysisk butikk så er det viktig å ha kunnskap om potensielle kunder. Vi vet vel alle at det å virkelig forstå våre kunders behov er nøkkelen til suksess for ethvert firma. Uten nødvendig kunnskap og de rette verktøyene til å analysere hva som skjer på din […]
-
| Anders Berg
Hvordan kan jeg stole på en medierådgiver?
Dagens bedriftsledere overværer utallige driftsområder. Du har ansvar for å utvikle dine ansatte, for at det økonomiske blir ivaretatt, innkjøp av varer, sørge for at det selges nok slik at du kan fortsette driften, og i tillegg må du vite hvordan du skal markedsføre deg. Med så mange baller i luften er det viktig at […]
Eldre artikler
-
| Caroline Nygaard
Idium og Develo fusjoneres og blir ett selskap under merkevaren Idium 1881 AS
Den 16. august fusjoneres de digitale markedsføringsselskapene Develo og Idium og blir ett selskap under merkevaren Idium 1881 AS. Vi skal fortsatt tilby de samme tjenestene – bare enda flere av dem. Med flere ressurser og mer kompetanse i ryggen, håper vi å kunne gi kundene våre enda bedre service. Norges største leverandør […]
-
| Caroline Nygaard
5 grunner til å ha en bedriftsprofil på Instagram
Mer enn 2,3 millioner nordmenn har en Instagram profil og over 60 % av disse bruker Instagram daglig (Ipsos, 2019). Det er derfor ingen tvil om at bedrifter går glipp av mye dersom de ikke er synlig her. Vi gir deg 5 gode grunner til hvorfor bedrifter bør opprette en profil på Instagram. 1. […]
-
| Caroline Nygaard
Hvorfor mislykkes betalt søk og annonser i sosiale medier?
Sliter du med høye annonsekostnader? Noen ganger legger vi alt fokuset på å øke inntektene. Konsekvensen av dette kan føre til skyhøye annonsekostnader og få konverteringer. La oss si du har et mål om å skaffe flere nye kunder til å kjøpe ditt produkt eller tjeneste. Bedriften din har ikke hatt noe særlig synlighet […]
-
| Omar Vidskjold Khan
Få relevant trafikk med Google Search Console
Google Search Console er et av de viktigste verktøyene for deg som jobber med nettsteder, enten det er som webredaktør, SEO-konsulent eller i en markedsavdeling. Grunnene til dette er mange, og det kan være lett å gå seg vill i dette praktiske, men meget omfattende, verktøyet. I dette innlegget vil jeg vise deg hvordan […]
-
| Omar Vidskjold Khan
Få en god rangering i Google raskest mulig
Om du er litt bevandret innen SEO har du kanskje hørt om Googles “sandkasse”, som ikke må bli forvekslet med Google Sandbox. Sandkassen i dette tilfellet dreier seg om den perioden Google plasser det nye nettstedet ditt i en “sandkasse” og passer ekstra godt på, rett etter lanseringen. Teorien her er at Google ikke […]
-
| Janniche Adolfsen
Markedsføring på Instagram Stories – bruk som en ekspert
Å opprettholde tilstedeværelse og interesse på Instagram kan være vanskelig. Skal du nå frem til visse målgrupper i dag så må du faktisk benytte Instagram Stories. For ikke lenge siden scrollet og scrollet vi ned Instagram-feeden, mens vi nå ser mer på Stories. Delvis fordi det går av seg selv, og delvis fordi det […]
-
| Omar Vidskjold Khan
Viktigheten av TF-IDF i innholdsproduksjon
Hvis du med viten og vilje har havnet inne på denne siden: Velkommen! Du kommer nå til å lære mer om TF-IDF og dets betydning for organisk synlighet i de store søkemotorene. Her skal vi først og fremst greie ut om teorien bak TF-IDF slik at du kan benytte deg av dette i […]
-
| Lina Trondskog
De beste Chrome-utvidelsene for deg som jobber med nettsider
Som innholdsansvarlig i Idium er jeg innom en rekke nettsider hver eneste dag. Jeg skriver tekster for nett, alt fra artikler og blogginnlegg til tjenestetekster, produserer nyhetsbrev, poster og promoterer innlegg på Facebook og redigerer bilder ved behov. Alt etter prinsippene om SEO. For at arbeidsdagen skal bli både morsommere og mer effektiv, bruker […]
-
| Janniche Adolfsen
Slik lager du en enkel markedsplan
Hvert år går vi over markedsplanen vår i Idium og ser på hva vi har fått til og hva vi bør forbedre, samt setter nye mål. Har du ikke tid, kunnskap, eller rett og slett lyst til å utvikle egen markedsplan er det flere byråer og rådgivere som kan hjelpe deg. Blant andre vi. […]
-
| Janniche Adolfsen
5 tips til engasjerende grafikk for sosiale medier
Synes du det er vanskelig å lage grafikk (bilder, infografikk, memes osv.) til sosiale medier? Du sitter kanskje der og flytter rundt på tekst og visuelle elementer, prøver forskjellige fonter, men ikke noe blir sånn du vil ha det. Selvsagt hadde det vært supert å kunne gi den jobben til en designer, men dersom […]
-
| Janniche Adolfsen
Hvorfor er Google-anmeldelser viktig for lokal SEO?
Har du gjort et søk etter et produkt eller en tjeneste på Google og lurt på hva andre kunder mener? Baserte du din avgjørelse på hvor mange positive anmeldelser eller stjerner noen hadde? Det er slik mange små bedrifter får kundene sine. I dag er det veldig vanlig å undersøke rundt en tjeneste eller […]
-
| Janniche Adolfsen
4 typiske feil ved nettsider og hvordan fikse dem
Har du kommet inn på en nettside og tenkt ‘Oi, ja vel, hva skjer her?’? Eller irritert deg over dårlig oppløsning i bilder (kornete og uklart)? Noen ganger er faktisk det overfladiske ved en nettside noe av det viktigste. Det vil jo påvirke hvordan dine besøkende oppfatter bedriften, og om de i det hele […]
-
| Elizabeth Næss
Hvordan kapre den moderne kunden
Dette blogginnlegget er ment for deg som driver en fysisk butikk og som trenger å gjøre noen endringer for å unngå butikkdøden. Vi gir deg noen tips til hvordan du kaprer den moderne kunden. Antallet fysiske butikker har sunket jevnt og trutt de siste årene, og 2018 var dessverre intet unntak da det […]
-
| Janniche Adolfsen
Tips til produktivitet – jobb smartere, ikke mer
Markedsføring er virkelig et felt der produktivitet spiller inn. Dessverre faller ofte markedsføring under kategorien ‘Viktig, men haster ikke’ – i forhold til mange andre bedriftsoppgaver. Samtidig er markedsføring også det som potensielt kan ha den største påvirkningen på ønsket resultat (spesielt dersom det resultatet er salg). Og gjøres markedsføringen riktig så vil det […]