Noen av de ansatte hos SEO-byrået Idium

Velge SEO-byrå? Tenk på dette først

Å vokse som selskap er viktig for enhver bedrift. Enten det er snakk om å øke omsetningen, salgstallene eller levetiden på hver kunde, er søkemotoroptimalisering og SEO-byrået en viktig støttespiller.

Hvordan kan Idium hjelpe deg? Som ditt SEO-byrå kan vi blant annet gi deg:

  • En komplett SEO-strategi tilpasset dine mål og ditt budsjett
  • Regelmessige tekniske analyser og søkeordsanalyser
  • Konkurrentanalyser med sikte å vise hvordan din bedrift kan ta større andeler av det organiske søket
  • Månedlige rapporter
  • Målbare resultater

Som SEO-byrå utvikler vi oss konstant. Med kunder av alle størrelser i nær sagt alle bransjer, har vi bred erfaring og inngående kunnskap i hva som skal til for å rangere godt når din målgruppe søker i Google.

Med Idium kan du oppnå økt omsetning, flere leads og sørge for at dine eksisterende kunder kjøper mer. Kontakt oss i dag, eller book et gratis og uforpliktende møte med en av våre dyktige rådgivere.

Før du kontakter Idium, eller noen hvilken som helst av de andre norske byråene, er det noen spørsmål du bør stille deg. Valg av byrå er en viktig beslutning, og du bør derfor ha en viss anelse om hva du kan forvente allerede før den første kontakten.

Bør jeg benytte meg av et SEO-byrå?

Når du har bestemt deg for å satse på SEO, må du ta stilling til om du skal gjøre arbeidet selv, eller overlate jobben til et byrå. Det er da viktig å stille følgende spørsmål:

Har jeg eller teamet noe forkunnskap om SEO?

SEO er et enormt fagfelt som krever at du er både markedsfører, forfatter og teknisk kompetent på samme tid. I tillegg må du være i stand til å lese og tolke data, og iverksette tiltak basert på dine egne tall, konkurransesituasjonen i søket, brukeratferd og de ulike søkemotorenes algoritmer. Dersom det skorter på ett av disse punktene, bør du vurdere å inngå et samarbeid med et SEO-byrå.


Har jeg tid og ressurser til å tilegne meg kunnskapen som trengs?

All kompetanse på SEO er mulig å opparbeide seg gjennom studier, praktiske forsøk, videoer og blogger. Ulempen er at det tar lang tid å forstå de ulike elementene og hvordan disse henger sammen. Det er absolutt ikke en umulig oppgave, men det krever at du setter av mange timer hver eneste uke til å fordype deg i fagfeltet, og minst like mange timer til å prøve deg frem i praksis. Dette er tid mange vil foretrekke å bruke på eksisterende arbeidsoppgaver, fritid eller familie.

 

Har jeg muligheten til å utforme og gjennomføre en SEO-strategi?

Selv om du skulle ha kunnskapen, er det viktig å være realistisk når det gjelder spørsmålet om du og teamet har muligheten til å faktisk jobbe så grundig med SEO som det kreves for å oppnå resultater. En SEO-strategi tar utgangspunkt i dine mål, nettstedets nåverende SEO-status, brukeratferd, konkurransesituasjon og relevante algoritmiske faktorer. Første ledd i en SEO-strategi er en SEO-analyse som bunner ut i en rekke anbefalte tiltak. Disse tiltakene skal ikke bare gjennomføres, men analyseres og justeres før det er på tide med en ny SEO-analyse, som regel året etter. Dette er tidkrevende og betyr at andre viktige arbeidsoppgaver kan måtte vike.

 

Føler jeg meg trygg på at jeg kan implementere de riktige tiltakene til riktig tid?

Som med de fleste andre fagområder, er man aldri utlært når det gjelder SEO. Fagfeltet endrer seg i takt med algoritmeendringer, endringer i brukeradferd og teknologisk utvikling. Det stiller store krav til oss som SEO-konsulenter, og dersom man ikke evner å følge med på utviklingen, risikerer man at nettstedene man jobber med blir skadelidende.

SEO-tiltak er ikke noe man bare kan jobbe med når det skulle dukke opp tid. Man må sette av plass i kalenderen, og jobbe strukturert, målrettet og sørge for at ting skjer i riktig rekkefølge.

Uansett om du ønsker å gjøre SEO-arbeidet selv, sette alt bort eller dele på ansvaret, kan det være en god idé å ha en sparringspartner som besitter den dybdekunnskapen du kanskje mangler. Uansett kunnskapsnivå, vil vi anbefale at du starter med en komplett SEO-analyse - deretter kan du velge hvilken arbeidsfordeling du ønsker.

 

Hva kan et SEO-byrå gjøre for meg?

Søkemotoroptimalisering har de siste årene utviklet seg til å bli den mest effektive formen for markedsføring for en rekke bedrifter. I de fleste bedrifter har SEO fått en naturlig plass i markedsføringsbudsjettet, av en rekke grunner:

 

Et SEO-byrå øker trafikkvolumet til nettstedet

Mange omtaler økt trafikk til nettstedet som søkemotoroptimaliseringens mål og viktigste bidrag til bedriften. I Idium er vårt fokus på økt volum av kvalitetstrafikk. Vi mener du vil få mer ut av å være synlig for din målgruppe og tiltrekke deg trafikk som kan tenke seg å konvertere, enn å øke ukritisk sende besøkende inn til ditt nettsted. Det hjelper lite å være synlig på søkefrasen «tannlege Oslo» når du holder til i Skien. Samtidig er målet å bli så synlig på “tannlege Skien” at besøkstallet til nettstedet ditt, og antall bestillinger, øker.

Når du målretter innholdet på nettstedet mot de viktigste søketematikkene, vil du etter hvert rangere for disse søkeordene i eksempelvis Google og Bing. Søkemotoroptimaliseringens magi ligger i det at når du først har begynt å rangere godt for enkelte søkeord, blir det lettere å rangere godt for enda flere søkefraser. Med en SEO-strategi til bunns blir dette både målbart og effektivt.

 

Økt merkevarebevissthet i din målgruppe

For å i et hele tatt bli vurdert som en tilbyder, er det en forutsetning at målgruppen vet at du eksisterer. Ved å gjøre bedriften synlig i Googles organiske søk, kan SEO-byrået være en betydelig bidragsyter til branding. Ved å kombinere SEO med eksempelvis Google Ads og programmatisk annonsering kan du føle deg trygg på at din merkevare får en sterkere plass i målgruppens bevissthet.

 

Vi hjelper deg nå det mest relevante publikum

Gjennom en skreddersydd SEO-strategi utarbeidet av vårt SEO-byrå, vil du kunne målrette deg mot ditt mest relevante publikum.

I stedet for “prøv og feil”-metoden, lar SEO deg finpusse innhold og tekniske faktorer på nettstedet for å være synlig for den relevante målgruppen.

Om konseptet ditt går ut på å selge treningsutstyr til kjeder og frittstående treningssentre, er det kanskje ikke aktuelt å få trafikk fra privatpersoner som ønsker å kjøpe en yogamatte eller et sett med manualer.

SEO hjelper deg å målrette nettstedet mot relevante brukere, siden det lar deg plassere innholdet ditt foran kunder som er mest interessert i tilbudene dine.

Flere leads og konverteringer

Hvem ønsker ikke flere og større salg? Søkemotoroptimaliseringens målrettede natur lar deg øke den potensielle kundemassen betraktelig. Bruken av godt innhold og et teknisk godt nettsted, gir kundene en god brukeropplevelse, og sannsynligheten for konvertering øker betraktelig. Med målrettet og langsiktig arbeid med SEO, vil du kunne se en økning i henvendelser og salg over flere år.


Et SEO-byrå kan gjøre deg mer synlig enn dine konkurrenter

SEO begynner å bli godt etablert også blant norske bedrifter. Det betyr at det er en stor sannsynlighet for at dine konkurrenter allerede har kommet et stykke på veien når det gjelder organisk synlighet. Dette betyr ikke at de alltid kommer å beholde disse posisjonene. Om du og din bedrift har en bedre og mer gjennomarbeidet strategi enn konkurrentene, vil du på sikt se at ditt eget nettsted klatrer i Googles organiske rangering. Når dette skjer vil mange begynne å slappe av, og tenke at jobben er utført. Tvert imot er det nå jobben virkelig begynner. Jo mer synlig du er for kundene, jo mer synlig er du også for dine konkurrenter. Det er altså verdt å investere i SEO selv om du allerede skulle ha en god organisk rangering. For hva hindrer konkurrentene fra å ta posisjonen din?

 

Velg et SEO-byrå med kunnskap om din bransje

Nøkkelen til gode organiske resultater er å vite hvordan din målgruppe bruker Google, hvilke algoritmefaktorer som er gjeldende for den aktuelle bransjen og hvem som er dine reelle konkurrenter i det organiske søket. Dette krever ikke bare tilgang til SEO-verktøy, men kunnskap og erfaring fra å jobbe med bedrifter i din eller lignende bransjer. Ofte vil byråer velge de samme strategiene uansett bransjen kunden tilhører. Dette mener vi i Idium er en uheldig praksis.

I samtale med byrå er det derfor viktig at du får svar på om de har erfaring med å jobbe bedrifter tilsvarende din, og hvordan dette arbeidet skiller seg ut fra ikke-relaterte bransjer. Selv om det finnes best practises for enkelte fasetter av SEO, vil det aldri kunne bli noen universelle løsninger på hver kundens utfordring.

I Idium har vi bred erfaring med alt fra leverandører av programvare til håndverkere, tannleger og revisorer. Vi føler oss trygge på at vi vil skape resulater for deg, uansett hvilken bransje bedriften din tilhører.

 

Bli med på et frokostseminar

Enten du bare er interessert i temaet eller ønsker å jobbe med SEO for din bedrift, er det lurt å bli med på et frokostseminar som en rekke byråer avholder. 

 

Hvem er vi?

I Idium vil du møte rådgivere og konsulenter med et genuint ønske om å innfri, og gjerne overgå, dine forventninger og målsetting. Konsulentavdelingen består av Erika Sandsgaard og Evzi Stara. Felles for alle er en bred erfaring og en evne til å jobbe med SEO for bedrifter av alle størrelser, uansett utgangspunkt.

 

Bør jeg velge Idium som SEO-byrå?

Baktanken bak dette innlegget er selvfølgelig at vi ønsker at du skal vurdere Idium som din SEO-partner. Nå er det ikke slik at alt nødvendigvis er en “match made in Heaven”, så vi ønsker ikke å si at du må velge oss. Det eneste vi ønsker å oppfordre deg til er å bli kjent med oss og vår kompetanse, og at du gir oss muligheten til å bli kjent med deg. Om kjemien stemmer og begge parter er enige om veien videre, gleder vi oss til å levere resultater for deg.

Jeg ønsker mer informasjon om SEO