Mobil med ikoner over seg

7 ting du må unngå på sosiale medier

Det er fort gjort å gjøre feil når man jobber med sosiale medier.  En liten skrivefeil kan man alltids tilgi, men noen feil kan ha større konsekvenser. Her er 7 ting du bør unngå å gjøre på sosiale medier.

1. Ikke unngå å evaluere innlegg

Hvordan skal du være egnet til å gjøre kampanjene dine bedre? Og hvordan skal du vite at det du faktisk skriver fanger oppmerksomheten til dine følgere?  Markedsføring via sosiale medier handler mye om prøving og feiling. Være åpen for å prøve nye ting – men husk at det er viktig å evaluere det du publiserer i etterkant. Dersom du unngår å analysere kampanjer og poster, vil du ikke vite effekten av det du gjør. Bruk av verktøy som Google Analytics gir god innsikt i trafikken inn til nettsiden din. Du får også mye innsikt på for eksempel Facebook. Her kan du se engasjement, totale klikk og delinger.

2. Ikke vær en skrytepave

Hvem liker mennesker som kun skryter av seg selv og hva de har oppnådd? Eller en person som aldri er interessert i å høre meningene dine? Vi trives vanligvis med mennesker som har en ydmyk fremtoning til andre. Det samme gjelder for bedrifter. Husk at sosiale medier først og fremst er til for at folk skal kunne kommunisere med hverandre.

Det skal være lov å skryte en gang iblant, men la det heller være ved spesielle anledninger. Del gjerne når dere har jobbet hardt mot et mål og faktisk oppnådd det.

3. Styr unna tradisjonelle markedsføringsmetoder

I motsetning til tradisjonell markedsføring, er sosiale medier en arena for interaksjon mellom venner og bekjente. Gjentagende og aggressiv reklame er derfor ikke passende på denne plattformen. En god tommelfingerregel er den såkalte 80/20-regelen. 80 % av det du poster bør være inspirerende, lærerikt og nyttig innhold som gir en verdi for følgerne dine. De resterende 20 % kan gjerne brukes som salgsfremmende tiltak.

4. Du trenger ikke være tilstede overalt

Er du redd for å gå glipp av noe? Det er ikke alle kanaler som vil være til nytte for bedriften din. Fokuser på de som viser seg å gi best resultater i form av engasjement, klikk, delinger og likes. Om du fokuserer på alle sosiale plattformer som eksisterer, vil du miste fokuset på de som gir mest verdi for dine følgere. Hvor er målgruppen din tilstede? Hvor engasjerer de seg mest? Et tips er å ta en titt gjennom bedrifter som er lik din egen. Hvordan engasjerer de sine følgere?

5. Ikke overse følgerne dine

Som nevnt, er det viktig å huske på at sosiale medier er i hovedsak en arena for venner og bekjente. Toveiskommunikasjon er derfor en forutsetning her.  Å glemme denne viktige delen kan potensielt føre til negative konsekvenser for bedriften din. Vær derfor alltid tilgjengelig for å svare på spørsmål fra følgerne dine.  Du bør også svare på kommentarer – både positive og negative.

6. Ikke overbruk hashtags

Bruk av hashtags gir gode muligheter for de som vil nå ut til potensielle kunder. Instagram, Pinterest og LinkedIn er alle kanaler hvor hashtags hyppig brukes. Samtidig er det viktig at man ikke overdriver bruken av hashtags. Dette kan gi utrykk for desperasjon, som igjen blir sett på som lite seriøst. Bruk gjerne tre til fire hashtags og bruk ord og utsagn som er relevante for ditt publikum!

7. Ikke lyv

«Fake news» gjelder ikke bare for politiske kampanjer og nyheter. Deler du misvisende og falsk informasjon gjennom sosiale medier, setter man virksomhetens rykte på spill. Iblant gjør vi alle feil. Da er det bedre å legge seg flat enn å nekte for det. En god tommelfingerregel når man deler informasjon er å vise til støttende data og statistikk. I tillegg kan man referere til utsagn fra personer som står sterkt innenfor fagfeltet du deler informasjon om.