Mac-skjerm med graf

10 steg til forbedret synlighet i Google

De store søkemotorene er for de fleste norske bedrifter en av de aller viktigste konkurransearenaene. Likevel ser vi at forbausende få selskaper har et bevisst forhold til hvordan de jobber med organisk synlighet, og enda færre har en konkret plan for hvordan de går frem for å oppnå bedre resultater Denne artikkelen er ikke ment å være en komplett fremdriftsplan, men et forslag til hvilke steg du og din bedrift kan ta for å øke den organiske synligheten i Google.

Hva som vil passe din bedrift best avhenger av en rekke faktorer: Deres mål, konkurransesituasjon, nåværende rangering i Google, tidsramme, øvrige markedsaktiviteter og budsjett er bare noen av elementene som er av stor betydning for satsingen på SEO. Om du ønsker innspill og hjelp med å utarbeide en skreddersydd SEO-strategi for din bedrift, benytt deg gjerne av muligheten til å ta en uforpliktende prat med en av Idiums rådgivere. Hvis ikke, håper jeg dette innlegget kan gi deg svar på noen av spørsmålene du har.

 

1. Start med en SEO-analyse 

Start alltid med en komplett SEO-analyse. Denne analysen er den viktigste investeringen du kan gjøre for å øke din organiske synlighet i søkemotorene. Jo grundigere denne jobben gjøres, jo mindre tid og penger kaster du bort på tiltak som ikke fungerer.


Hva er SEO-analysens formål?

En SEO-analyse skal beskrive hvordan ditt nettsted presterer i det organiske søket, og hva som skal til for å forbedre situasjonen. En komplett analyse bør inkludere følgende hovedpunkter:

  • Teknisk rapport
  • Trafikkrapport
  • Søkeordsanalyse

Ved å dykke i dybden her vil du få en oversikt over hvordan nettstedets tilstand er per dags dato. Dette vil være utgangspunktet for videre arbeid og hvilke punkter du bør fokusere på.

 

2. Optimaliser eksisterende innhold


Det er fristende å hoppe rett på å skrive nytt innhold på nettstedet ditt. Vi har alle hørt at hver side på et nettsted er et butikkvindu, og jo flere butikkvinduer du har, jo mer oppmerksomhet får du. Det stemmer til en viss grad, men det er viktig å ikke glemme det innholdet som allerede ligger på nettstedet. Ta en titt i Google Analytics, Google Search Console og resultatene fra søkeordsanalysen i punkt 1. Rangerer det eksisterende innhold godt nok på aktuelle søkefraser? Får innholdet relevant trafikk fra Google? Hvilke søk er innholdet synlig på?


Svarene på disse spørsmålene vil garantert gi deg en liste over eksisterende innhold som bør videreutvikles. Det er viktig å være oppmerksom på at videreutvikling ikke nødvendigvis betyr å skrive mer innhold på eksisterende sider. Det kan like gjerne være å benytte nøkkelord i større grad, fjerne irrelevante avsnitt eller skrive om innholdet for å i større grad møte brukerens søkeintensjon.

 

3. Fjern eksisterende innhold


Dette er særlig relevant hvis du har opplevd en negativ tendens i organisk synlighet. Det kan virke lite intuitivt, men for mye innhold kan være en hindring for god rangering i Google, dersom innholdet ikke er av god nok kvalitet. For mange sider av dårlig kvalitet trekker helhetsinntrykket av domenet ned, og du kan oppleve at kvalitetsrike sider som rangerer godt, blir skadelidende av sider med lav kvalitet. Gjør derfor en grunding analyse av innholdet på nettstedet ditt. Er det sider som knapt får besøk, som rangerer svakt, og som ikke genererer konverteringer? Vurder sterkt å fjerne disse.


4. Skriv nytt innhold


En søkeordsanalyse vil høyst sannsynlig avdekke en rekke søkefraser ditt nettsted ikke er synlig på i det hele tatt. Om du i tillegg har kombinert dette med en konkurrentanalyse, vil du ha en solid liste over søkefraser du bør fokusere på når du skriver nytt innhold. Det er viktig at du ikke bare skriver for å skrive, men har et mål. Dette målet kan være mye forskjellig, men typiske eksempler er:

  • Jeg ønsker å bli synlig på denne søkefrasen
  • Jeg ønsker flere kjøp av dette produktet
  • Jeg ønsker flere henvendelser på telefon

Målet ditt, sammen med brukerens søke-intensjon og dine konkurrenters eksisterende tilstedeværelse, bør være med på å utforme innholdets disposisjon.


Les også Åtte tips for å skrive gode tekster på nett.


Trenger du hjelp med å komme i gang? Vi tilbyr kurs i innholdsproduksjon, eller vi kan ta innholdsjobben for deg.


5. Effektiv internlenking og unngå foreldreløse sider


Søkemotorene prioriterer gjerne sider som har en solid mengde eksterne og interne lenker pekende til seg. For å sikre en god brukerflyt, og at søkemotorene indekserer relevante sider på ditt nettsted, bør du være bevisst på bruken av internlenker. Internlenker sender både brukere og crawlere til de sidene du ønsker besøkt og indeksert, og sidene det lenkes til får en høyere opplevd autoritet. Du bør derfor fokusere på å lenke til viktige sider du ønsker skal rangere godt og få mye besøk. Det er dog viktig at siden det lenkes til, er relevant til innholdet på siden det lenkes fra. Eksempelvis skulle jeg gjerne lenket til Idiums side for Facebook-annonsering, men da dette innlegget ikke har noe med temaet å gjøre, vil det oppleves som unaturlig for både bruker og søkerobot.


Foreldreløse sider er, som du kanskje har forstått, sider uten inngående lenker. Typiske eksempler på dette er glemte landingssider som ble utarbeidet i forbindelse med kampanjer, eller sider som ble med over i en nettsidemigrering som ikke ble utført etter boka. Dette er sider som er vanskelige å finne, og dersom sidene fortsatt er relevante, bør de lenkes til.


6. Forbedre nettstedets struktur


Det er naturlig at et nettsted vokser gjennom årenes løp. Flere tjenester, flere blogginnlegg, flere referanser og mye annet, er med på å skape flere sider på nettstedet. Dette resulterer ofte i en uryddig struktur hvor brukeren må gå gjennom fem - seks klikk for å komme frem til det viktige innholdet, være seg en spesifikk tjeneste, et gitt blogginnlegg eller kontaktinformasjon. Dette fører til at innholdet ligger bortgjemt både for bruker og søkerobot, men også deg. Det er fort gjort å glemme innhold som er begravd dypt nede i et nettsteds struktur, noe som på sikt vil kunne skade nettstedets organiske rangering.


En god huskeregel er at viktig innhold aldri skal være mer enn tre - fire klikk unna, uansett hvilken side brukeren befinner seg på. Sørg derfor for at nettstedets struktur til enhver tid er tatt hånd om, og at det er rom for vekst i antall sider uten at det vil føre til en svakere brukeropplevelse.


Dette henger også sammen med internlenking, som nevnt i forrige punkt.


7. Ha kontroll på øvrige tekniske faktorer


Teknisk SEO er et fag i seg selv, og det er fort gjort å gå seg vill i alle de ulike elementene faget består av. Jeg vil derfor anbefale deg å starte med vår sjekkliste for teknisk SEO, hvor vi går gjennom det mest grunnleggende.. Om du har utført en SEO-analyse, vil du kjenne igjen samtlige av punktene i sjekklisten, og du vil ha en forståelse for hva som bør prioriteres. Elementer som overskriftstruktur, Meta Titles, Meta Descriptions og Alt-Text kan du i de fleste tilfeller utbedre selv dersom du har ressursene til rådighet, men øvrige faktorer anbefales utført i samråd med, eller i sin helhet av, SEO-konsulenter eller utviklere med SEO-kompetanse.


8. Forbedre innlastingshastigheten


Det er et tiår siden Google bekreftet at hvor lang tid det tar å laste inn et nettsted kan påvirke hvordan nettstedet rangerer i Googles organiske søk. Dette gir fullstendig mening, da Google oppgir at de belønner nettsteder hvor brukeropplevelsen er i fokus, og det er lite som er mer frustrerende enn et side som tar lang tid å laste inn. Det finnes en rekke verktøy hvor du kan teste nettstedets innlastingshastighet, deriblant Googles eget PageSpeed Insights. Dette er et godt utgangspunkt, og du vil her finne en rekke tips til hvordan du kan oppnå et raskere nettsted. Ofte er synderen noe så enkelt som bruk av bilder eller andre mediefiler med for høy oppløsning.


Bonustips: Om du har et stort nettsted, kan det være tidkrevende å benytte seg av PageSpeed Insights for å sjekke hver enkelt side på nettstedet.  I Google Analytics finner du en oversikt over hvor lang tid det i snitt tar å laste inn hver eneste side på nettstedet. Ta gjerne utgangspunkt i denne oversikten, og kjør de tregeste sidene gjennom PageSpeed Insights for å avdekke hvor forbedringsmulighetene ligger. På denne måten slipper du å teste hver eneste URL for å identifisere problemsidene.


9. Bruk Google Search Console aktivt


Google Search Console er favorittverktøyet til mange nettsideeiere, og som SEO-konsulent er dette ofte det første verktøyet jeg sjekker. Bruksområdene til Google Search Console er mange, men noe av det viktigste er at du her ser hvilke søkefraser det er som fører til faktisk besøk på nettstedet ditt. Dette er en fin rettesnor for innholdsarbeid, og ikke minst jobben med Meta Titles og Meta Descriptions. Videre har du her muligheten til å undersøke hvor mange av nettstedets sider det er som faktisk indekserer, og avdekke eventuelle indekseringsproblemer. Dette er meget helt essensiell informasjon i arbeidet med forbedret synlighet. I tillegg får du oversikt over eventuelle problemer med mobilvennlighet, og gyldigheten av elementer med strukturert informasjon. 


Her får du en inngående brukerveiledning i hvordan du kan benytte Google Search Console for å øke ditt nettsteds synlighet.


10. Benytt deg av strukturert informasjon


Strukturert informasjon har vært “it-ordet” innen SEO så lenge at det nesten begynner å bli parodisk. Likevel er det fortsatt i høyeste grad relevant, og noe altfor få nettsideeiere har et bevisst forhold til. Strukturert informasjon handler, i korte trekk, om å utheve det du ønsker Google og søkemotorer skal bite seg merke i på hver side. På et blogginnlegg kan du ved hjelp av strukturert informasjon utheve blant annet tittel, tematikk, forfatter og innhold for å gjøre det lettere for søkemotorene å forstå hva innlegget omhandler. Likeledes kan du markere hvert individ på deres ansatt-sider med stillingstittel, kontaktinformasjon og profiler i sosiale medier, for å bygge autoritet rundt de ansatte i bedriften.


Om du ikke allerede har satt deg inn i strukturert informasjon, er det altså på høy tid å begynne. Her kan du lese mer om temaet.

 

Hvordan går jeg frem?


Nå har du forhåpentligvis fått mer informasjon om noen tiltak du kan utføre for å oppnå bedre synlighet i Google. Bing og de andre søkemotorene. Jeg vil alltid anbefale at du starter med en SEO-analyse, men de øvrige punktene kan du angripe slik det måtte passe deg. Det aller viktigste er at du setter opp en fremdriftsplan og måler resultatene etterhvert. Ta gjerne en prat med en av våre rådgivere om du skulle ønske å bruke Idium på veien, eller bli med på et av våre frokostseminarer for å spe på kunnskapen.


Lykke til!