Din fluktfrekvens (fluktrate) eller bounce rate, viser prosenten av en-sides visninger (altså et besøk der en besøkende forlot sidene dine fra samme side de kom inn på uten å engasjere seg videre på nettstedet). Du må holde dem interesserte i det de leser, lede dem videre til nytt innhold og forhåpentligvis til den handlingen du ønsker at de skal utføre (eksempelvis: salg, påmelding, nedlastning osv.). Godt innhold er nøkkelen!

Fluktraten eller bouncerate må ses i forhold til andre faktorer, men generelt sett bør den være lav.Du kan finne tallet på din fluktrate/bounce rate inne i din Google Analytics konto. Er dette tallet høyt må du analysere hvorfor; dersom grunnen ikke er at du kun informerer kunder om åpningstider i din fysiske butikk eller lignende, så må du gjøre noen tiltak.

Les også: Hvorfor bruke Google Analytics?

Hvorfor skal du redusere fluktfrekvensen?

  • Har du høy fluktrate på siden vil Google anta at du har dårlig innhold, og ikke er et relevant valg for dem som søker etter dine spesifikke nøkkelord
  • Dersom fluktraten er høy vil du ha lavere sjanse til å få besøkende til å konvertere/gjøre de handlingene du ønsker på sidene dine
  • Siden din vil (på sikt) få dårligere plassering i organisk søk
  • Eventuelle annonsører kan avgjøre at du ikke har nok trafikk for deres annonser, og du taper inntekt
  • Det er ikke like gøy å se på rapportene i Google Analytics…

Hvordan redusere fluktraten og glede Google Analytics

  1. Ha et godt design på nettsiden eller bloggen din. Pent, oversiktlig og husk universell utforming
  2. Ha gjerne en relevant lenke i den første eller andre paragrafen av innlegget ditt og så en eller to mot slutten
  3. Ha iøyenfallende navigering og handlingsfremmende knapper (call-to-action), som tiltrekker oppmerksomhet på bunnen av innlegget, og for eksempel fører til et annet innlegg
  4. Bruk video for å holde folk på siden, og ha også her en lenke mot slutten for å lede besøkende videre. Forsøk å alltid få dem til å utføre en handling
  5. Bruk bilder som gjør at folk vil dele innholdet med andre, og i sosiale kanaler (som Pinterest, Facebook, Google + osv.)
  6. Gi bort gratis kvalitetsinnhold, som for eksempel en e-bok (ha det gjerne i slutten av et innlegget, som under her)

Et oppsummeringsinnlegg kan også være en god måte å få flere klikk på dine lenker. Skriv korte, gode beskrivelser av forskjellige innlegg, helst relaterte, og lenk til både eldre og nyere innlegg. Noen velger å lage en oppsummering ved årsskifte. Da kan du for eksempel kalle det: ”Årets mest leste innlegg om xx”.

Lykke til!

Ønsker du å lære mer om hvordan du får folk til å bli på nettsidene dine? Les også: CRO: begynnerguide til konverteringsoptimalisering, del 3 Landingssider

PS. Dette innlegget har veldig mange lenker videre, for mange for ett innlegg, men har blitt laget slik som et eksempel på noen av mulighetene du har for å holde folk på dine sider. Er du en av dem som faktisk har lest helt ned hit: takk :) Du er tydelig interessert i lykkes på nett! Kanskje en gratis rådgivingstime kan hjelpe deg videre? I så fall tar vi gjerne kontakt med deg.

En uforpliktende prat med en Medierådgiver?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.