Veldig ofte er det landingssidene hos en bedrift som ikke er optimaliserte, og samtidig er dette ofte de sidene som skaper førsteinntrykket hos brukere. Når du begynner å lese om CRO/konverteringsoptimalisering, er det mange ”regler” for hva som utgjør en god landingsside. Men som du kunne lese i del 2 av guiden for konverteringsoptimalisering, så kan det som fungerer hos et nettsted, være helt feil for et annet.

I tillegg vil mye av informasjonen du finner på nett om landingssider være knyttet til sider som er spesifikt skapt for reklamekampanjer for å maksimere konvertering. Besøkende kan derimot lande på mange forskjellige sider på ditt nettsted.

Fordi Google er ansvarlig for en stor andel av trafikken til norske nettsteder så lander besøkende direkte på blant annet produktsider, kontaktsider og på blogginnlegg. Når du tenker landingssideoptimalisering må du se på hvilke av dine landingssider som får mest trafikk, og legge en plan for hvordan du skal optimalisere disse.

Selv om det er bra å hente inspirasjon fra tester andre bedrifter har gjort, så er det ikke sikkert det samme vil fungere for ditt publikum. Lag dine egne hypoteser og tester for å finne det som er riktig for din bedrift.

Elementene på en landingsside

Dersom du ser på flere forskjellige landingssider som konverterer vil du sikkert legge merke til noen felles nøkkelelementer. Dette er elementer som kommuniserer viktig informasjon for brukere, og er derfor elementer som er gode å teste ut og optimalisere.

Overskriften:

Målet med overskriften er enkelt nok å få besøkende til å lese neste linje, akkurat som i en avis. En god overskrift fanger den besøkendes oppmerksomhet.

Hovedbilde:

Dette er det kreative hovedelementet på landingssiden. Det burde passe til overskriften, forsterke verdiforslaget og lede folk videre til sidens CTA eller fordeler.

Poenget:

Dette er fordelene, eller annet innhold, som bekrefter det overskriften ytrer.

Skjema eller Call-to-action:

Avhengig av hvilken type landingsside du har, har du kanskje enten et skjema for å innhente data, en CTA (en lenke, knapp eller nedlastning), eller begge deler.

Sosialt bevis:

Referanser eller andre elementer som bekrefter ditt merke, produkt eller tjenester. Vi er skapt slik at i mangel på perfekt informasjon tar vi valg basert på hva andre som minner om oss selv har valgt.

Tredjeparts bekreftelser:

Har din bedrift har blitt fordelaktig omtalt i kjente nyhetspublikasjoner eller blitt benyttet av prominente kunder? Da kan du muligens benytte troverdigheten forbundet med disse til din fordel i form av for eksempel deres logo på din nettside (med tillatelse så klart!)

Viktige elementer

Disse side-elementene tilfredsstiller spesifikke og universale brukerbehov og ønsker.
Disse side-elementene tilfredsstiller spesifikke og universale brukerbehov og ønsker.

Hvilken type landingsside skal du ha?

Du har kanskje fått med deg ”debatten” om man bør ha en kort og minimalistisk eller en lang og innholdsrik landingsside.

De som holder en knapp på det minimalistiske mener at omfattende landingssider ikke selger. Den motsatte siden mener at mye innhold er bra, og at kunden ikke vil få den informasjonen de søker for å gjøre en konvertering i et minimalistisk utsnitt. Begge deler er feil, og riktig. Begge versjoner kan være svært effektive.

En omfattende landingsside fungerer godt når produktene er mer kompliserte, er nyere på markedet, og vi derfor har behov for å bygge tillitt. Minimalistiske landingssider fungerer godt når produktene er lette å forstå eller har en sterk merkevarebevissthet blant publikum, og når besøkende stoler på avsender.

Under er noen flere retningslinjer for å optimalisere landingssider.

La oss starte med tekstlig innhold

  • Gjør enhver tekst du har på en landingsside så effektivisert som mulig ved å redigere, presisere og konsentrere den. En besøkende gir deg cirka 5 sekunder før de bestemmer seg for å forlate eller bli på siden. Teksten må være tydelig, konkret og fange oppmerksomheten.
  • Uansett om det er fem setninger eller fem sider så bør landingssiden engasjere brukerne.
  • Ikke forhast deg. Det er bedre å vente med en salgspitch til en besøkende er engasjert, enn å presentere en CTA før de er klare for det. Med andre ord, fang oppmerksomheten til en besøkende før du ber dem å gjøre en handling.
  • Fremhever du fordelene godt nok? Hvorfor kommer de mest engasjerte brukerne tilbake til dine sider?
  • Har du referanser eller anbefalinger fra kjente kunder som du ikke utnytter potensialet i? Pass på å fremheve dem ordentlig.

Andre elementer på landingssidene

  • Brukeren bør ikke måtte lete etter den handlingen du ønsker at de skal utføre. Gjør konverteringen visuelt åpenbar. Enten det er eksempelvis en knapp, et telefonnummer eller et skjema bør det skille seg fra de andre elementene på siden. Du bør også flytte, fjerne eller redusere andre visuelt forstyrrende elementer.
  • Ikke gi besøkende for mange valg. Ha en enkel call-to-action. Gir du brukeren flere valg har du ikke optimalisert landingssiden din for kundens behov.
  • Noen foretrekker video/lyd, mens andre holder seg kun til tekst. Husk å teste hva som fungerer best for ditt publikum.
  • Forstå hvorfor folk kommer til din side. Analyser hva som konverterer best og hvilke kilder som leder trafikk. Se til at landingssidene og assosiert reklame og nøkkelord er korrekt utformet i samsvar med ditt verdiforslag. Du finner kanskje ut at Fluktfrekvensen (Google Analytics) din er høy fordi besøkende tror, basert på din reklamering, at du tilbyr noe du faktisk ikke gjør.
  • De beste landingssidene bygger raskt tillitt. Gi brukerne tryggheten om at de skal stole på deg ved å benytte elementer som et Trygg e-handel-merke/logo, referanser/anbefalinger fra kjente kunder eller https osv.

Oppsummeringen av disse punktene kan være: Kun behold det essensielle.

Tenk på det du kunne lese om konverteringsoptimalisering i del 1; finn ut hvorfor besøkende ikke konverterer og gjør noe med det. Ha alltid den definisjonen i tankene når du optimaliserer landingssider. Du skal, helt enkelt, finne ut hvorfor besøkende ikke konverterer (er CTA umulig å finne? Stoler de ikke på deg? Distraheres de av unødvendige lenker?) og fiks det.

Ønsker du mer informasjon om landingssider?