Google Search Console er et av de viktigste verktøyene for deg som jobber med nettsteder, enten det er som webredaktør, SEO-konsulent eller i en markedsavdeling. Grunnene til dette er mange, og det kan være lett å gå seg vill i dette praktiske, men meget omfattende, verktøyet.

I dette innlegget vil jeg vise deg hvordan du kan bruke Google Search Console til å tiltrekke deg mer trafikk fra Googles organiske søk.

 

Få en oversikt over faktiske søk og klikk

Av alle nyttige funksjoner i Google Search Console vil jeg her fokusere det som i venstremenyen kalles “Ytelse”, eller “Performance» om du har GSC på engelsk. Her finner du blant annet:

  • Hvilke faktiske søk genererer visninger av ditt nettsted i Googles søkeresultat
  • Hvor mange ganger vises ditt nettsted i søkeresultatet
  • Hvor mange klikk får nettstedet fra søkeresultatet
  • På hvilke enheter (mobil, tablet eller datamaskin) er nettstedet mest synlig

 

Sannsynligvis har du nå allerede en tanke om hva alt dette kan brukes til. Før vi kommer så langt, ønsker jeg å ta deg gjennom de ulike mulighetene du har i menyvalget “Ytelse”.

Ytelse i GSC.

 

Dette er det første som møter deg. Her ser vi utviklingen i klikk fra Google, visninger i Google, klikkfrekvens og ditt nettsteds gjennomsnittlige plassering. I utgangspunktet viser grafen kun klikk og visninger, for å få en grafisk fremstilling av klikkrate og gjennomsnittlig plassering må du selv velge dette:

Ytelse GSC.

I eksemplene over har vi valgt en tidsramme på “De siste 3 månedene”. Dette er kanskje i korteste laget for å se en trend. I Google Search Console kan vi gå tilbake 16 måneder, og trenden blir da langt mer tydelig:

GSC Ytelse.

Som vi ser av grafen, har dette nettstedet hatt en solid økning i både klikk, visninger og gjennomsnittlig klikkfrekvens. En svakere gjennomsnittlig plassering er i dette tilfellet også positivt: Det tyder på bedre rangering de tre siste månedene, enn det som har vært snittet de siste 16. Alle piler peker med andre ord oppover.

Ytelse i menyvalget i Google Search Console.

I toppmenyen kan du velge en rekke ulike parametre. Blant annet kan du velge å få en fremstilling av utviklingen av synlighet for et bestemt søkeord, for en bestemt side eller i et gitt land.

 

Dykk ned i hvert enkelt søkeord

Dykk ned i hvert enkelt søkeord GSC.

Som utgangspunkt er fanen “Forespørsler” valgt. Her ser du alle søkefrasene nettstedet ditt er synlig på  – inkludert klikkstatistikk, visninger, osv. Dette gir deg blant annet informasjon om hvilke søkeord som drar ned klikkraten. Ved å klikke på en spesifikk søkefrase, får du statistikken om kun dette:

GSC dykk ned i enkelte søkeord.

Her ser vi at dette søkeordet har en gjennomsnittlig plassering på 7,8, men en klikkfrekvens på rett i overkant av 1 prosent. Her er det altså forbedringspotensial. Mer om dette senere.

Fanene “Sider”, “Land”, “Enheter” og “Utseende i søk” gir deg ytterligere info, og det er dette vi vil gå gjennom nå.

 

Se hvilke sider som presterer best i Googles organiske søk

Finn ut hvilke sider som presterer best i Googles organiske søk.

Denne fanen forteller deg hvilke sider som er synlig for de aktuelle søkefrasene. Ved å klikke deg inn på sidene i tabellen i Google Search Console ser du alle søkeord hver enkelt side er synlig på. Dette gir deg innsikt i hvordan du har truffet med optimaliseringen av den respektive siden. Uansett om du har truffet godt eller bommet helt, er det alltid rom for forbedring.

 

I hvilke land er du synlig?

Hvilke land er du synlig i?

Først og fremst relevant for deg som ønsker å være synlig internasjonalt. Denne tabellen gir deg oversikten over hvilke land brukere finner ditt nettsted i Google. Om du ser uønskede verdier her, bør du dobbeltsjekke at du har implementert relevant hreflang på aktuelle sider. I den gamle versjonen av Google Search Console kunne du enkelt sette ønsket geografisk, men denne funksjonen er nå dessverre borte.

 

Bruker din målgruppe Google på mobiltelefon eller PC?

Bruker din målgruppe Google på mobiltelefon eller PC?

At våre brukervaner endres er ingen hemmelighet. Ved å velge fanen “enheter” ser du hvordan din synlighet er fordelt på mobil, datamaskin og nettbrett. Om du eksempelvis ser at en stor del av brukerne finner veien til ditt nettsted via mobil, er det synlighet og brukervennlighet for mobiltelefon som bør være fokuset. Er nettstedet lett å bruke på mobil? Lastes det inn raskt? Er innholdet lett fordøyelig med tydelige Call-to-Actions?

 

Genereres det rike resultater for nettstedet ditt?

Du kjenner kanskje til konseptet “rich snippets”, også kalt “rich results” eller “rike resultater” på norsk. Dette er, kort fortalt, en oppføring i Googles organiske søkeresultat som har gjort seg fortjent til ett eller flere ekstra elementer, utover den vanlige oppføringen med Meta Title, URL og Meta Description. Dette kan typisk dreie seg om stjernerangering, bilde, pris, osv. I Google Search Console får du oversikten over hvilke søk som generer visning i Google av ditt nettsted med rike resultater.

 

Usikker på hvordan du kan gjøre deg fortjent til rike resultater? Klikk her for å lese om strukturert data.

 

Hvordan kan jeg bruke dataene i Google Search Console til å drive mer trafikk?

Hvordan kan jeg bruke dataene i Google Search Console til å drive mer trafikk?

Mitt første tips er å eksportere dataene fra Google Search Console  til Excel, Numbers eller Google Sheets. På denne måten blir det enklere å sortere og holde orden i store tallmaterialer. Her er det først og fremst klikkfrekvens du bør fokusere på.

 

Klikkfrekvens er nøkkelen til trafikk

Klikkfrekvensen  er forholdet mellom antallet visninger i Googles organiske søk, og antallet klikk til nettsted fra Google. Du har kanskje merket selv om ditt nettsted rangerer på første side i Google på viktige søk, kan trafikken ofte utebli. Grunnen til dette er som regel enkel: De andre oppføringene på Google førsteside har en høyere klikkfrekvens.

 

Hva er en god klikkfrekvens?

Som du sikkert mistenker er det ingen fasit på hva som utgjør en god klikkfrekvens. Dette varierer basert på en rekke faktorer, inkludert bransje, søkeintensjon og brukergruppe.  Generelt pleier jeg å si at dersom du ligger på førsteplass i Google, kan du forvente en klikkfrekvens på rundt 30 %. Dette faller til ca. 10 % om du er på tredjeplass, og ligger du under dette må du i stor grad kjempe om restene.

 

Slik får du en høyere klikkfrekvens

Forbedret rangering

Som du helt sikkert har skjønt av forrige avsnitt (og underoverskriften du nettopp har lest…), er forbedret rangering i Google den mest effektive veien til høyere klikkfrekvens. Det finnes en rekke veier til forbedret rangering, og jeg anbefaler alltid at du starter med en teknisk analyse og en søkeordsanalyse. Dette vil gi deg konkrete tips til hvordan du kan oppnå en forbedret rangering. Dette krever mye jobb og ofte store ressurser, men den potensielle gevinsten er verdt det.

 

Gode Meta Titles og Meta Descriptions

Meta Titles og Meta Descriptions er ofte undervurdert som SEO-tiltak. Grunnene til dette kan være mange, selv mistenker jeg at mange tenker at metadata ikke er like spennende å jobbe med som når man dykker dypt inn i et stykke innhold. Forstå det den som kan!
Selv om Meta Titles og Meta Descriptions kanskje ikke er direkte sexy, kan de ha mye si for klikkfrekvensen.

 

Her finner du en rekke konkrete tips til gode Meta Titles og Meta Descriptions

 

Jeg anbefaler at du benytter deg av tipsene nevnt i lenken over. Ved å gjøre din oppføring mer fristende å klikke på, er det naturlig å forvente at flere gjør nettopp dette. Hvis du i tillegg ser litt på hva dine konkurrenter i søket gjør med tanke på Meta Titles og Meta Descriptions, ligger alt til rette for økt trafikk til ditt nettsted.

 

Videre tips og råd

Nå har du forhåpentligvis fått innsikt i hvordan du kan bruke Google Search Console til å drive mer trafikk til nettstedet du jobber med. Ved å se på hvilke sider og søkeord som presterer godt eller mindre godt i det organiske søket, får du langt på vei fasiten på hvilke av dine eksisterende sider du bør jobbe videre med. I tillegg kan en søkeordsanalyse hjelpe deg med å avdekke nytt innhold å satse på, og du vil sannsynligvis oppdage temaer du ikke engang har tenkt på som en mulighet.

 

I dette innlegget har jeg kun sett på toppen av isfjellet som er Google Search Console. Senere vil jeg komme tilbake til de mer tekniske faktorene dette verktøyet gir deg oversikten over, og hvordan du skal forholde deg til disse.

 

Ønsker du mer informasjon om søkemotoranalyse?