Bokstaver som viser SEO

Hva er egentlig SEO?

Du har helt sikkert hørt begrepene SEO eller SEM, enten i sammenheng med nettsiden din eller markedsføring på nett. Men hva er egentlig søkemotoroptimalisering (SEO)? Og hvorfor skal du som bedriftsleder eller bedriftseier bry deg om disse tre bokstavene?

SEO versus SEM


SEO og SEM er begge forkortelser for viktig arbeid for å gjøre deg mer synlig på nett. SEO står for søkemotoroptimalisering eller Search Engine Optimization, som det heter på engelsk. Målrettet arbeid med SEO vil bidra til at Google og andre søkemotorer finner nettsiden din lettere.

SEO-arbeid er rett og slett optimalisering av en nettside, hvor målet er å bli mer synlig i søk og vise fram at din nettside har det mest relevante svaret på en brukers spørsmål. 

Google, som er verdens største søkemotor, har en rekke krav og standarder som en nettside må oppfylle for å rangere godt i søkeresultatene. Et fokus på SEO er derfor viktig for at eksisterende og potensielle nye kunder skal finne deg på nett.

SEM står for Search Engine Marketing, og selv om disse to begrepene ofte blir nevnt om hverandre, så står de for to forskjellige deler av vårt arbeid.

SEM er et bredere begrep for alt arbeid med å få nettsiden din oppdaget av målgruppen. SEM inkluderer derfor SEO, men også andre tiltak som for eksempel annonsering via Google Ads. SEM er med andre ord en mer strategisk tilnærming til søkemotoroptimalisering, hvor din målsetning nås ved hjelp av en rekke tiltak.

Hvordan bli synlig på Google?

Svaret på dette spørsmålet er i teorien ganske lett - gi brukerne nøyaktig hva de leter etter. Google forsøker å finne de beste og mest relevante resultatene knyttet til det brukerne søker på. For å oppnå bedre synlighet er det derfor helt avgjørende å forstå hva slags informasjon kundene dine trenger og hvilke spørsmål de eventuelt vil ha svar på. Hvis du optimaliserer nettsiden og innholdet ditt basert på dette gir det store sjanser for at du kommer deg opp i organisk søk. 

Innhold er dog ikke det eneste som er viktig for å oppnå god organisk synlighet. Enda viktigere kan det være at nettsiden er i teknisk god stand. Hvis brukerne opplever feil på nettsiden eller det tar for lang tid for å laste inn hver enkelt side, er sjansen stor for at du vil miste mange potensielle kunder. Det er derfor å anbefale at du jobber regelmessig med teknisk SEO og er oppmerksom på hva som skjer på nettsiden din.

For å finne ut hvor nettsiden din har forbedringspotensial, både teknisk og innholdsmessig, vil det lønne seg å få utført en SEO-analyse. En SEO-analyse vil gjøre det tydelig hvor det eventuelt finnes problemer og mangler, og hva må du fokusere på for at nettsiden din skal klatre i søkeresultatene. Du kan gjøre en enkel analyse på egenhånd ved hjelp av gratis verktøy som er tilgjengelig på nett. De beste resultatene får du imidlertid ved å betale et byrå for å utføre SEO-analysen med profesjonelle programmer og verktøy. 

Grunnleggende om SEO analyse

Vi kan dele SEO-analysen i tre deler – on-page SEO, teknisk SEO og off-page SEO. On-page SEO omfatter alle elementer du og kundene dine kan se direkte på nettsiden, for eksempel metatitler, metabeskrivelser, overskrifter, alt-tekst, søkeord og innhold. Her er det viktig å velge relevante nøkkelord som du lar gå igjen i alle nevnte kategorier. Vær likevel forsiktig med å gjenta nøkkelordene for mange ganger i samme tekst. Dette kan Google anse som ‘keyword stuffing’ og nettsiden kan bli straffet.

Når det gjelder teknisk SEO, må du passe på at alle tekniske elementer er på plass. For eksempel må alle sidene du vil ha i Google-resultatene være indeksert. Du burde ha robots.txt fil og sitemap på plass, slik at det blir lettere for Google å crawle nettsiden. Andre viktige elementer er en god lenkestruktur, bruk av strukturerte data og optimalisering av innlastingshastighet.

Det siste man sjekker i en SEO-analyse er off-page elementer. Det inkluderer alle faktorer som påvirker nettsiden eksternt, for eksempel inngående lenker fra eksterne nettsider. Inngående lenker fra andre godt rangerte nettsteder bidrar til å vise Google at du er en autoritet i bransjen din. Det kan være litt vanskelig å skaffe seg relevante lenker, men det er ikke umulig. 

Google forandres konstant

Google er verdens største søkemotor, og derfor er det vanligvis denne søkemotoren man fokuserer på i et SEO-arbeid. Google er i konstant forandring med nye oppdateringer og forbedringer nesten daglig. Mange av disse oppdateringene blir aldri annonsert offentlig, men oppdages ved å analysere hvordan Google leser og rangerer en rekke nettsider.

Fordi Google hele tiden er i endring, holdes vi som jobber med SEM på tå hev. Disse forandringene skjer ikke for å gjøre livet vanskelig for deg som bedriftsleder, men de er rett og slett forbedringer for brukeren.

Ved å kjenne søkeren bedre kan Google sørge for at resultatene man får etter et søk er relevante og unike for akkurat den brukeren. Dette tjener du som bedrift på. Årsaken er at brukere som får opp deg i sitt resultat, med større sannsynlighet er på jakt etter det nettopp du kan levere.

Hva kan du tjene på SEO-arbeid?

Enten du gjør SEO-tiltak selv, har en markedsføringsavdeling på huset eller har et byrå, er det viktig at du vet hva din bedrift vil oppnå med SEO-arbeidet. Det å synes i søkemotorene er en ting, men tjener dere penger på dette?

Få bedrifter tjener penger på ren trafikk til nettsiden. Om du selger annonseplass er store trafikkmengder viktig, men om du selger produkter eller tjenester så er det viktigere med en relevant strøm av brukere.

En målsetning for SEO-arbeidet er det viktigste du kan ha på plass før man starter arbeidet. Når du vet hva din bedrift ønsker å oppnå, er det relativt enkelt å se hvilke plattformer man bør satse på, hvilke deler av siden man bør fremme og hva slags type innhold man bør produsere.

Kort oppsummert så betyr SEO faktisk enkelt og greit: “Tiltak som fremmer din synlighet i søkemotoren for din målgruppe”. Enten det er tekniske aspekter ved din nettside, markedsføring via sosiale medier og andre nettsider eller optimalisering av tekstinnhold.

Et lite tips: For å gjøre Google fornøyd, gjør målgruppen din fornøyd – så følger Google ofte etter.