Instagram har blitt et av de mest populære sosiale nettverkene for foto og videodeling, og stadig flere bedrifter ser fordelen av å være synlige på denne plattformen.

30.september lanseres (endelig) muligheten for annonsering på Instagram også i Norge. Kostnaden? Den har ikke blitt offentliggjort enda*, men vi kan anta at det blir noe dyrere enn på Facebook på grunn av formatet. Men en annonse på Instagram vil ha stort potensial da du ikke kan ”unngå” å se den når du scroller. (*Red. 8.10.15: Idium har testet: billig og bra!)

En nylig endring i layout-valg, fra Instagram sitt signaturfirkant for bilder og video, oppfyller mange av dens 400 millioner brukeres ønske om et mer fleksibelt format uten å måtte benytte en tilleggs-app for å skalere bildene.

Dette er den første store endringen siden Facebook kjøpte tjenesten i 2012, og vil nok også være tiltrekkende for flere annonsører.

Passer din annonse på Instagram?

Annonsering på Instagram – hva trenger du å vite?

Annonsene lager du på Facebook: Facebook eier Instagram. Dette gir deg gode muligheter til å benytte den funksjonaliteten som du kanskje allerede er kjent med fra Facebook sin Ads Manager. Det tillater også at du annonserer på tvers av kanalene.

En idé kan være å gi en liten forsmak på Instagram og lede publikum til ”hele historien” på Facebook, eller til dine nettsider.

Spesialisert og målrettet: Instagram er en hver (hobby)fotograf og kreative sjels drøm med mange muligheter og enkle redigeringsmuligheter, noe som gjør app’en brukervennlig og anvendelig.

For å utnytte plassering på denne plattformen bør innleggene være genuine, av høy kvalitet og ikke en ren annonse. Tenk målgruppe og tenk inspirasjon.

Unngå bilder som ser veldig photoshoppede og falske ut, bruk muligheten til å styrke din merkevare.

Videoer vil bli dobbelt så lange: for å la bedrifter engasjere med mer utfyllende historiefortelling vil nå muligheten for video forlenges fra 15 sekunder til 30 sekunder eller mer.

Karusell: Som på Facebook kan du også i annonsene på Instagram ha en karusell av bilder som lar publikum sveipe til venstre for å få en mer utfyllende historie. Les mer på Instagram for business her.

Instagram er først og fremst en visuell plattform. Du kan selvsagt lage videoer med lyd, men bruker må aktivt engasjere seg for å lytte, så ikke gjør deg avhengig av lyd.

Les også: 6 grunner til at du skal bruke Instagram til markedsføring

Tall fra Ipsos MMI for Instagram i Norge viser høy daglig brukerfrekvens og en økning i antall profiler fra 1. til 2. kvartal 2015.

Bedrifter benytter i dag Instagram til å dele interessant innhold, samt fortelle sin historie. Fortsett med det dersom du kaster deg inn som annonsør. Instagram er underholdning og inspirasjon.

Vil du vite mer om Instagram?