Tradisjonell markedsinnsats må vike for viktigheten av sosiale medier og blogging. Vi lever i en digital alder, så dersom du ikke allerede blogger er det bare å hoppe på trenden. Den er kommet for å bli.

Uansett hvor stor eller liten bedriften din er kan du dra nytte av blogging.

5 grunner til at din bedrift bør ha blogg.
Det er mange gode grunner til at din bedrift bør ha en blogg.

Her er 5 grunner til at din bedrift bør blogge:

1. Blogging hjelper nettsidene dine å bli funnet i søkemotorene

Uansett hva ditt felt er så har du et nisjemarked. Jobber du innen jordbruk, håndverk, helse, webdesign, eiendomsmegling, markedsføring eller hvilken som helst annen bransje er det noen unike nøkkelord som det søkes etter på Google. Unytt disse søkene!

Les også: 8 tips til fengende overskrifter.

Ved å ha en blogg integrert i nettsiden din får du ”gratis” trafikk, men du må poste relevante artikler/innlegg for at teknikken skal fungere.

For eksempel, dersom du jobber som webdesigner må du poste interessante artikler folk har lyst til å lese, om webdesign. Det er alltid folk som søker etter gratis designtips. Benytt deg av disse menneskene; dersom de kommer over din artikkel på Google og det fanger deres oppmerksomhet klikker de på den og blir sendt til din nettside. Altså, du skapte organisk trafikk.

MEN, Google vil bare rangere innholdet dersom det er godt innhold. Google lever av å levere innhold, så de rangerer nettsider som er naturlig gode. Dersom folk tilbringer tid på dine nettsider og leser dine blogginnlegg hjelper det på din synlighet i Google.

2. Blogging personifiserer bedriften din

Hvem vil vel oppfattes som en kald, lite imøtekommende og ansikts upersonlig bedrift? Ikke du, og ikke vi! Dersom du blogger former du en personlighet for firmaet. Bygg et bilde av bedriften som reflekterer hvem du er og hvorfor kundene skal bry seg. I tillegg vil blogging la deg posisjonere deg som en ekspert i din bransje.

Du bygger merkevareidentitet og skaper nettverk, samtidig som du legger ut mat til søkemotorene.

Ved å blogge tiltrekker du et publikum som kanskje ellers ikke ville funnet deg.

Det er meget gunstig for bedrifter å blogge.
Det er enkelt å komme i gang, og du vil nå helt nye målgrupper, samt vise personlighet.

3. Blogging styrker merkevaren din

Bedrifter som blogger har bedre forhold til kundene sine. Tenk på deg selv, hvordan finner du en ny bedrift? De fleste av oss benytter søkemotorer, forum eller tjenester som YELP eller Tripadvisor for å skaffe informasjon. Er du ikke å finne der, så mister du mange muligheter.

Ved å blogge gir du kundene tilgang til din kunnskap og følelse for spesifikke produkter, situasjoner, hendelser osv.

Folk vil handle hos firmaer med positiv sosial tilstedeværelse.

4. Blogging holder nettsidene dine relevant og aktive

Google sine roboter går igjennom og indekserer nettsider på reglemessig basis. Dersom dine nettsider ikke viser tegn til aktivitet, hva skjer da? Jo, du blir ikke rangert. Altså; du mister synlighet i søkemotoren dersom du ikke poster noe på nettsidene. En kunde som søker etter det du tilbyr vil ikke se deg fordi du er kanskje ikke på første side lengre (og de fleste ser seg fornøyd med det resultatet de finner der). Så blogg i vei!

5. Blogging er bedre enn tradisjonell markedsføring

Selv om epostmarkedsføring og nyhetsbrev kan fungere godt, risikerer du lav åpningsrate, i tillegg kan spam-filter og brannmurer gjøre at du havner rett i søppelpostkassen. Blogging derimot har vist seg å engasjere kunden i større grad (de har jo oppsøkt informasjonen selv). Du kan selvsagt gjerne ha et nyhetsbrev som folk kan melde seg på for å få oppdatering om nye blogginnlegg.

Firmaer som blogger har flere indekserte sider. Det betyr flere leads.

Firmaer som blogger har flere interne lenker som resulterer i høyere rangering.

Sist, men ikke minst, blogging er gratis*! (* det tar jo tid og innsats, men avkastingen er potensielt mye større enn det du legger i det)

Kom i gang, start å blogge.

Har du blogg? Hvordan fungerer det for deg? Del gjerne en lenke til din blogg under.

Trenger du hjelp til å komme igang, så hjelper vi deg gjerne:

Vil du vite mer om Workshop?

La oss skreddersy en Workshop for å hjelpe deg og nå dine mål.