Person skriver et blogginnlegg

5 grunner til at din bedrift bør ha blogg

Tradisjonell markedsinnsats må vike for viktigheten av sosiale medier og blogging. Vi lever i en digital alder, så dersom du ikke allerede blogger er det bare å hoppe på trenden. Den er kommet for å bli.

Uansett hvor stor eller liten bedriften din er kan du dra nytte av blogging.

Her er 5 grunner til at din bedrift bør blogge:

1. Blogging hjelper nettsidene dine å bli funnet i søkemotorene

Uansett hva ditt felt er så har du et nisjemarked. Jobber du innen jordbruk, håndverk, helse, webdesign, eiendomsmegling, markedsføring eller hvilken som helst annen bransje finnes det unike nøkkelord som din målgruppe søker etter på Google. Utnytt disse søkene!

Les også: 8 tips til fengende overskrifter.

Ved å ha en blogg integrert i nettsiden din får du ”gratis” trafikk til nettstedet ditt, men du må poste relevante artikler/innlegg for at teknikken skal fungere.

Du Googler jo selv etter informasjon og du vet jo at andre gjør det samme. Benytt deg av disse menneskene; dersom de kommer over ditt innhold og det fanger deres oppmerksomhet, så klikker de på det og blir sendt til din nettside. Altså har du skapt organisk trafikk.

Men, husk på at Google lever av å levere relevant innhold til sine brukere. Du må derfor lage det innholdet din målgruppe vil ha. Dersom folk tilbringer tid på dine nettsider og leser dine blogginnlegg vil det hjelpe på din synlighet i Google.

2. Blogging personifiserer bedriften din

Hvem vil vel oppfattes som en kald, lite imøtekommende og ansiktsløs bedrift? Ikke du! Dersom du blogger former du en personlighet for firmaet. Du bygger et bilde av bedriften som reflekterer hvem dere er og hvorfor kundene skal bry seg. I tillegg vil blogging la deg posisjonere deg som en ekspert i din bransje.

Du bygger merkevareidentitet og skaper nettverk, samtidig som du lager mat til søkemotorene.

Ved å blogge tiltrekker du et publikum som kanskje ellers ikke ville funnet deg. Og dersom en journalist skal skrive en sak som berører ditt fagfelt kontakter de kanskje deg som sin kilde og fagperson.

3. Blogging styrker merkevaren

Bedrifter som blogger har bedre forhold til kundene sine.

Bruk deg selv som eksempel, hvordan finner du en ny bedrift? De fleste av oss benytter søkemotorer, forum eller tjenester som Yelp eller Tripadvisor for å skaffe informasjon. Er du ikke å finne i disse kanalene så mister du mange muligheter.

Ved å blogge gir du kundene tilgang til din kunnskap rundt tjenester, temaer, spesifikke produkter, situasjoner osv.

Vi stoler lettere på dem med positiv sosial tilstedeværelse.

4. Blogging holder nettsidene dine relevante og aktive

Google sine roboter går igjennom og indekserer nettsider regelmessig. Dersom dine nettsider ikke viser tegn til aktivitet, hva skjer da? Jo, du blir ikke rangert. Altså; du mister synlighet i søkemotoren dersom du ikke poster noe på nettsidene. De fleste ser seg fornøyd med det resultatet de finner på førstesiden av søkeresultatet, så det er her du må jobbe for å finnes. Blogg i vei!

5. Blogging er bedre enn tradisjonell markedsføring

Selv om e-postmarkedsføring og nyhetsbrev kan fungere godt risikerer du lav åpningsrate, i tillegg kan spam-filter og brannmurer gjøre at du havner rett i søppelkassen. Blogging derimot har vist seg å engasjere kunden i større grad (de har jo oppsøkt informasjonen selv). Men du kan med fordel gjerne dele blogginnlegg i et nyhetsbrev (husk bare å forholde deg til de nye personvernreglene når det gjelder e-postlister. Les om GDPR og e-postlister her.)

Firmaer som blogger har flere indekserte sider. Det betyr at flere kan finne dere som igjen betyr flere leads. I tillegg har bedrifter som blogger flere interne lenker som kan resultere i høyere rangering i søkemotorene.

Sist, men ikke minst, blogging er gratis*! (*det koster jo selvsagt tid og innsats, men avkastingen er potensielt mye større enn det du legger i det).

Hva venter du på? Kom i gang, start å blogge.

Trenger du hjelp til å komme igang, så hjelper vi deg gjerne:

Er en workshop løsningen for deg?
La oss skreddersy en Workshop for å hjelpe deg til å nå dine mål.

Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!