Idium | 02/04/2020
Det kan være frustrerende at Google viser et helt annet tekstutdrag i stedet for metabeskrivelsen når siden din dukker opp i søk. Men hvorfor skjer det og hvordan kan du ta kontrollen over hva som vises i søkemotoren?
En metabeskrivelse er en kort oppsummering av innholdet på nettsiden din som du skriver selv. Den er ikke synlig på selve nettsiden, men vises i søkefeltet, når du deler det på sosiale medier og så videre. Ofte kan man oppleve at det ikke er metabeskrivelsen som dukker opp i søkefeltet, men et helt annet utdrag av tekst, slik at du har mistet en viktig kommunikasjonsflate for å drive relevant trafikk til nettsiden din. Svaret på hvorfor Google velger å forkaste metabeskrivelsen din er egentlig veldig enkel. Det er fordi søkemotoren ikke synes at teksten gir brukerne en nøyaktig nok beskrivelse av innholdet på siden.
Tekstutdragene Google viser når siden din synliggjøres i et søkeresultat er basert på tre ting:
Metabeskrivelse handler ikke bare om rangering i Google, men også i stor grad om presentasjon av innholdet på nettsiden din. Med denne teksten kan du være med å påvirke de riktige brukerne til å klikke seg inn på nettsiden din. Så her handler det om å være relevant, gi riktige forventninger og å komme med en insentiv.
Du kan aldri garantere at Google vil bruke metabeskrivelsen du har skrevet, men det finnes flere ting du kan gjøre for at det skal skje:
Vil du lære mer om søkemotoroptimalisering? Les 5 avgjørende tips for SEO her.
ODP (Open Directory Data), også kjent som DMOZ, er en menneskelaget nettkatalog som kategoriserer nettsider. Dersom du ikke ønsker at Google eller andre søkemotorer skal hente informasjon herfra, kan du legge til denne meta-tagen på sidene i nettsiden din: