Mange små og mellomstore bedrifter ser i dag verdien av å være tilstede på Facebook. Avhengig av dine forretnings- og sosiale mediemål er Facebook en smart plattform som kan la deg nå nytt potensial, samt eksisterende kunder.

Infografikk over tall for Facebook 1. kvartal 2016.
Ipsos MMIs tall for 1. kvartal 2016.

Hvorfor skal du være på Facebook?

Grunner til at du kanskje også bør inkluderer Facebook i din sosiale mediestrategi:

Kundene dine er her! Facebook er (fortsatt) den mest populære sosiale medieplattformen i Norge. Med så mange mennesker er det garantert at noen av dine eksisterende kunder eller potensielle kunder er der.

Dine konkurrenter er kanskje allerede der. Veldig mange lokale bedrifter har laget seg en Facebook-side, og engasjerer seg i sine kunder daglig.

Det er lett å oppdatere på Facebook-siden din. Har du en kupong, et tilbud eller en lansering? Har du oppdaterte åpningstider i butikken eller nye retningslinjer i nettbutikken? Det er veldig lett å oppdatere din Facebook-side med diverse informasjon.

Du kan dele alle typer informasjon i nesten alle format. Facebook lar deg skrive, laste opp bilder, video og lenke til andre nettsteder. Alt som kan deles på nett kan deles på Facebook.

Facebook hjelper deg med søkemotorplassering. Ved å lage en Facebook-side for din bedrift øker du din synlighet også i søkemotorene.

Annonsering er praktisk og rimelig i forhold til hva du kan oppnå. Enten du setter opp egne annonser eller får profesjonell hjelp, er det enkelt å nå den målgruppen din bedrift er ute etter.

 

Facebook for bedrifter

Facebook har to hovedverktøy for bedrifter med hver sine kvaliteter og bruksområde:

Side. Dette verktøyet er ment for bedrifter/organisasjoner, offentlige personer, forfattere og andre som ikke kun er privatpersoner. Facebook kaller dette din offisielle side. Nettverk skapes når en person ‘Liker’ siden (bedriften/personen som representeres), disse defineres som fans eller følgere.

Gruppe. Dette er verktøyet som lar folk kommunisere basert på felles interesser eller sak. Nettverk knyttes ved at personer blir med i gruppen. Flere bedrifter bruker nå Grupper internt som intranett.

Facebook lar deg benytte begge disse verktøyene, men en Side er spesielt designet for å dekke behovene til en bedrift eller offentlig person.

 

2 smarte tips

Flere administratorer. Det bør alltid være mer enn en administrator på en side. Ting kan skje, og det kan være en vanskelig og lang prosess å kontakte Facebook for å åpne en side man ikke har tilgang til lengre.

Negative kommentarer. Som i andre sosiale mediekanaler bør du ikke slette innlegg. Dersom du får negative kommentarer bør du svare på dem raskt og høflig.

Dersom Facebook er kanalen for deg/din bedrift og du vil lære om hvordan du konverterer Facebook-fans til betalende kunder, kan du laste ned og lese vår gratis e-bok her:

Gratis ebok om Facebook