Googles eget sosiale nettverk er ikke så sosialt, men det er mange fordeler for din bedrift å være til stede her.

google+logo

Du vil ikke oppleve mye engasjement når det kommer til følgere, delinger og likerklikk, men Google setter pris på at du er til stede her. Her er hvorfor:

 

Søkemotoroptimalisering

Informasjon på Google+ blir behandlet på samme måte som alle andre nettsider. Og deler du godt innhold her vil det bli indeksert av Google, slik at det kan øke synligheten din i søkeresultater. Google setter pris på aktiviteten her og om du aktive lenker tilbake til nettsiden din vil Google rangere deg bedre.

 

Lokale søk

Når brukere søker på produkter, tjenester og næringer presenterer Google en liste med lokale søkeresultater helt øverst. Faktorene som spiller inn for synlighet her er annerledes enn i organiske søkeresultat. Google henter nemlig ikke informasjon fra din nettside, eller andre steder du befinner deg digitalt, men fra sitt eget arkiv – nemlig Google+. Så for å i det hele tatt dukke opp i lokalt søk, som viser din plassering i form av kart, tilbakemeldinger fra andre brukere, dine kontaktpunkter og åpningstider, må du ha en Google+profil.

 

Tilbakemeldinger

Når du først er synlig i lokale søk, eller har en Google+konto, har du også åpnet døren for at kundene dine kan gi deg tilbakemeldinger. Alle som har en Google+konto, noe 1 303 000 nordmenn har i følge tall fra Ipsos, kan skrive en omtale og rangere deg på en skala fra 1-5 stjerner. Omtaler er et kraftig virkemiddel innen markedsføring, og kan være vippepunktet når brukerne står mellom å velge deg eller en konkurrent. I tillegg vil disse tilbakemeldingene øke troverdigheten til Google+siden din, som igjen vil påvirke hva plasseringen din blir i lokale søk.

 

Ønsker du hjelp til å bli mer synlig på nett?