Sosiale medier er en gratis markedskanal i den grad at det ikke koster noe å sette opp en bedriftside på Facebook, LinkedIn, eller en av de andre sosiale plattformene vi i dag har tilgang til. Men dersom du ønsker å nå ut til dine kunder og potensielle kunder, så vil det nok koste deg både tid og penger.

Tid er penger

Tid er penger, tenker du kanskje nå. Hvorfor kaste bort tid på sosiale medier, når du kan bruke så mye av tiden din på det som er viktig, nemlig bedriften din. Vel, har du råd til å la være?

Det er gratis å opprette profiler på de fleste plattformer, men på flere av plattformene har annonsering blitt mer og mer viktig.
Det er gratis å opprette profiler på de fleste plattformer, men på flere av plattformene har annonsering blitt mer og mer viktig.

Dersom du setter av noen minutter hver dag til sosiale medier, så vil du i lengden tjene på det.

Ta Facebook som et eksempel. Over tre millioner nordmenn er på Facebook, og svært mange av oss sjekker siden vår opp til 14 ganger om dagen (!) Så sjansen for at du allerede bruker tid på Facebook daglig er nok ganske høy. Gjerne på vei til eller fra jobb kanskje.

Les også: Slik bruker du og jeg sosiale medier – statistikk 2014

Med god planlegging trenger ikke sosiale medier ta opp for mye av arbeidsdagen din, og kanskje du kan gjøre det på toget eller bussen på til jobb. Eller er du skikkelig dreven legger du innlegg til autopublisering for hele uken.

Jeg vil anbefale alle bedrifter å ha en publiseringskalender hvor du planlegger fremover. På den måten trenger du ikke «å finne opp hjulet hver dag».

Ved å publisere ulike innlegg vil du kunne nå ut til eksisterende såvel som potensielle kunder.

Markedsfør deg på Facebook

Dersom du ønsker å være tilgjengelig for dine kunder og ha en dialog med dem, samt markedsføre deg til din målgruppe, så anbefaler vi deg å benytte deg av sosiale medier. Som nevnt ovenfor er over 3 millioner nordmenn på Facebook. Og blant disse, så finnes mange av dine kunder og potensielle kunder.

Les også: Nybegynnerguide: 5 enkle Facebook-tips for bedrifter

På Facebook har det blitt slik at bedrifter når ut til mellom en og tre prosent av følgerne organisk.
På Facebook har det blitt slik at bedrifter når ut til mellom en og tre prosent av følgerne organisk.

Dessverre har det blitt slik at bedrifter bare kan håpe å nå ut til et sted mellom en og tre prosent følgerne sine på Facebook. Dette er av den enkle grunnen at Facebook ønsker å tjene penger. Ved å annonsere på Facebook, så vil du nå ut til langt flere. Og det som er enda bedre er at du kan målrette deg mot «riktige» menneskene.

Du kan selvfølgelig la at byrå ta seg av annonseringen for deg. Du slipper da bekymre deg for å «kaste bort» mye tid på å sette deg inn i hvordan man annonserer på Facebook.

Men dersom du er av den nysgjerrige og lekne typen, så gjør du dette selv. Det koster deg en del tid, men gjør du det riktig vil dette kunne generere trafikk til nettsiden din og til slutt nye kunder.

Målrettet og billig markedsføring med Facebook

Ved å annonsere på Facebook, så bestemmer du selv hvem som skal se annonsene dine. Du kan velge hvor de skal vises geografisk, alder på de som skal se dem, kjønn, sivil status og til og med etter hvilke interesser folk har.

På denne måten vil pengene du benytter til annonsering på Facebook faktisk bli vist til de som har nytte av annonsen. Driver du en brudesalong på Lillestrøm, så ønsker du å nå ut til forlovede kvinner i nærområdet, og det er faktisk mulig å få til. På denne måten slipper du å irritere andre som ikke er i målgruppen din.

Les også : Slik bestemmer Facebook hva som synes – og 3 måter du kan påvirke det på

Til sammenligning så kan en annonse i en avis koste 12.000 kr. Annonsen er da kun i avisen den dagen og når kun ut til de som leser den avisen. Du kan velge å bruke en brøkdel av disse pengene på annonsering på Facebook. Fordelen er at annonsen kan vare så lenge du ønsker, samt at du når ut til akkurat den målgruppen du ønsker.

Så, er sosiale medier gratis for bedrifter? Ja og nei. Det er gratis å opprette profiler og i noen sosiale medier kan du nå ut organisk (fortjent trafikk), mens i andre kanaler må du bruke penger på annonsering for å nå gjennom med budskapet ditt. Den gode nyheten er at dette er mye rimeligere enn andre former for annonsering, som for eksempel i aviser.

Dersom du investerer litt tid og litt penger, så vil du nå ut til flere enn om du lar være.

Still deg følgende spørsmål: Har du tid og råd til å la være?

Last ned e-bok: Slik konverterer du Facebook-fans til betalende kunder

Gratis ebok om Facebook