Som daglig leder har du kanskje stilt deg spørsmålet: Hva får min bedrift egentlig ut av å være på sosiale medier?

Bruker du sosiale medier riktig er dette noen av effektene du kan vente deg:

1. Mer trafikk til nettsiden

Bruker du sosiale medier riktig vil det gi en rekke positive effekter. Blant annet økt trafikk til nettsiden din.
Bruker du sosiale medier riktig vil det gi en rekke positive effekter. Blant annet økt trafikk til nettsiden din.

Det er unektelig at tilstedeværelse på sosiale medier vil generere trafikk til nettsiden din. Bare spør Google Analytics.

Inkluderer du nettadressen på din bedriftsprofil i sosiale medier og nevner den i innlegg dere publiserer, vil dette automatisk føre til at flere klikker på lenkene, som deretter kan bli delt av følgere og deres venner igjen.

2.Bedre rangeringer i Google

Google og andre søkemotorer beregner blant annet noen av sine rangeringer ved hjelp av tilstedeværelse på sosiale medier og er derfor betydningsfull faktor i SEO-sammenheng. Innlegg, lenker og annen aktivitet som finnes på din offentlige Facebook-side kan gi deg en SEO-boost hvis de blir indeksert av søkemotorer.

3. Økt synlighet for merkevaren

Desto flere plattformer du markedsfører deg på som bedrift, desto mer synlighet får du – enkelt og greit.

Les også: Her er de 7 viktigste sosiale mediene for norske bedrifter

Er du flink til å markedsføre deg på sosiale medier har du også muligheten til å nå “viralt”, dvs få en spredning som når langt utover det normale – og dette er verdifull markedsføring som ingen bedrifter har råd til å gå glipp av.

4. Lavere markedsføringskostander

Det er ingen tvil om at markedsføring i sosiale medier er betraketlig billigere enn tradisjonelle medier.

BILLIG MARKEDSFØRING: Ikke alle bedrifter har millioner å bruke på markedsføring, men du kan allikevel gjøre mye uten å tømme sparegrisen.
BILLIG MARKEDSFØRING: Ikke alle bedrifter har millioner å bruke på markedsføring, men du kan allikevel gjøre mye uten å tømme sparegrisen.

Oppnår du organisk god synlighet i sosiale medier er dette mye mer verdt enn en annonse-plassering i lokalavisen.

Les også: 5 billige måter du kan markedsføre deg på

Selv betalt annonsering via Facebook og LinkedIn er relativt billig (avhengig av dine mål, selvfølgelig). Begynn i det små, og du trenger aldri å bekymre deg for å gå over budsjettet. Når du får et bedre inntrykk av hva du kan forvente, kan du øke budsjettet og dermed øke konverteringene.

5. Økt kundelojalitet

I sosiale medier har du som bedrift mulighet til å kommunisere med kundene dine på en helt annen måte enn du kan på nettsiden.

Les også: 3 tips for å overgå kundens forventninger – som gir resultater på bunnlinjen

Hvis du bruker sosiale medier riktig vil du føre dialog med kundene dine og på denne måten oppnår du en tillit og lojalitet som vil vare og vare – hvis du er flink til å pleie den så klart.

Så da gjenstår egentlig bare spørsmålet: har din bedrift råd til å ikke være på sosiale medier?

Ønsker du hjelp til å bli mer synlig på nett?