Sosiale medier på telefon

3 tips for å få oppmerksomhet i sosiale medier

De fleste bedrifter ser på sosiale medier som en nødvendig kommunikasjonskanal.

Selv om firmaer i alle størrelser og fasonger trykker ut 280 tegn i Twitteruniverset eller poster kattunger på Facebook, vil det ikke hjelpe deg å gjøre det bare for å gjøre det. Du må skille deg ut for å nå dine mål.

Korte tidsrom med oppmerksomhet er alt du får: bruk dem.

Ikke vær kjedelig

Selvsagt er det innlysende at man ikke skal være kjedelige. Men det kan være lettere sagt enn gjort. Bedrifter konkurrerer ikke imot hverandre i sosiale medier, de konkurrerer mot det folk bryr seg om. De fleste vil være mer opptatt av hva deres egne venner/bekjente deler, ikke hva en bedrift vil si. Du konkurrerer altså mot babybilder, ferieoppdateringer, morsomme videoer, artikler og, ikke minst, alt av katteoppdateringer (kattene har jo for lenge siden tatt over Internett!)

Så hva gjør du da? Før du fyller sosiale medier med forretningsprat og salgsargumenter, fokuser på å være den mest interessante i din bransje. Finn ut hva ditt publikum vil ha og del ting av verdi for dem. Bruk for eksempel Google Analytics for å se hva dine besøkende engasjerer seg i.

Ikke bare bruk Facebook som standard kanal

Det er ingen hemmelighet at Facebooks organiske rekkevidde har krympet betraktelig. Uavhengig av dette er den sosiale mediagiganten det viktigste nettverket for de fleste bedrifter å være på. Men du kan med fordel prøve å nå dine potensielle kunder på andre plattformer. Kanskje er Pinterest, Instagram eller til og med Snapchat passende for din bedrift.

Infografikk eller andre visuelle elementer bør i tillegg til at det deles på Facebook, deles på Pinterest. En tweet har en cirka levetid på 15-18 minutter, en Facebook post lever lengre enn det, men forsvinner jo ned i feeden i løpet av relativt kort tid, men på Pinterest kan en infografikk fortsatt lett søkes frem år etter at den ble publisert. En annen god ting med Pinterest er at du får en lenke tilbake til dine nettsider, så dermed er verdien høyere enn på Facebook. Instagram er også fin å bruke til visuelle elementer, men Instagram er ikke åpen for lenking til nettsider (bortsett fra i selve hovedprofilen), så her bygger du merkevare og kjennskap.

Instagram og Pinterest nedprioriterer ikke bedrifter, slik Facebook gjør. I tillegg engasjerer folk seg ofte mer direkte i innholdet på både på Pinterest og Instagram, så det er en god måte å nå et nytt publikum på, dersom kanalen passer deg og din merkevare.

Bli visuell

I tråd med rådet over er det viktig å ha fokus på det visuelle. Igjen et åpenbart tips, men la det synke inn.

Hjernen din prosesserer et bilde 60 000 ganger raskere enn tekst. Å bruke visuelle elementer øker konverteringen med flere prosent.

Dersom du vil bli med på den visuelle bølgen lønner deg seg å begynne med nettsidene dine først, ikke sosiale medier. Det gjør det lettere for folk å dele innhold direkte fra din side, enten de velger Facebook, Instagram eller Pinterest som kanal.

Gjør det så lett som mulig for dine kunder å ”gjøre jobben for deg”. Det er jo en markedsførers drøm.