Er Snapchat et sted for markedsføring?

Snapchat er populært. Selv om det var ungdom og unge voksne som omfavnet mediet først, kommer voksne og eldre raskt etter. Men kan det virkelig brukes til noe annet enn å sende festlige bilder/videoer mellom venner. Er Snapchat et sted for markedsføring?

Svaret er både ja og nei. Det er definitivt ikke for alle. Det trenger ikke nødvendigvis være særlig kostbart å bruke Snapchat, men det vil kreve tid, og en god dose kreativitet.

Du har 10 sekunder på å overbevise en potensiell kunde.Videoblogger, entreprenør og pioner innen digital markedføring, Gary Vaynerchuck, mener Snapchat er den beste kanalen for markedsføring akkurat nå. Selv har han over en million følgere på Twitter, skriver businessinsider.com.

For små merker er det viktigere å nå et lite, men engasjert publikum enn å nå et massivt, men uengasjert publikum, uttaler Vaynerchuck.

Unik mulighet

Ser vi historisk på sosiale medier så er fellesnevneren at brukerne er utprøvende og åpne i begynnelsen. Ta Facebook som eksempel; i begynnelsen ville man ha flest mulig venner og kommunisere åpent med alle. Nå foregår svært mye av kommunikasjonen i lukkede grupper. Vi vil ikke lengre dele alt med folk vi delte hytte med på leirskole i sjette klasse.

Brukerne blir altså mer restriktive etter hvert, men det er ikke brukerne av Snapchat, ennå. Det innebærer en unik mulighet til å være med å forme en helt ny type markedsføring. For til forskjell fra markedsføring på nett, TV og papir, så vil budskapet være borte i løpet av ti sekunder.

Hver dag sendes det 400 millioner snaps via Snapchat. Det er mer enn både Facebook og Instagram.

Kjenn din målgruppe

80 prosent av de som bruker Snapchat er i USA, men det kommer stadig flere brukere også her i Norge. Brukerne av Snapchat er i all hovedsak mellom 13 og 23, men antallet brukere over 40 år stiger raskt. Hver dag sendes det 400 millioner snaps via Snapchat. Det er mer enn både Facebook og Instagram, skriver adotas.com.

Det sier seg selv at dersom du selger bussreiser til pensjonister så er ikke Snapchat kanalen du skal satse på. Henvender du deg imidlertid til et yngre publikum så kan Snapchat være verdt å vurdere.

Snappioner

Foreløpig er dette relativt upløyd mark, men det finnes noen få pionerer innen markedsføring på Snapchat. Den amerikanske hurtigmatkjeden Taco Bell har ikke bare vært tidlig ute, men de har hatt stor suksess.

Via Twitter skapte de masse spenning og ”buzz” da de fortalte at de skulle bruke Snapchat til å komme med en hemmelig kunngjøring. Mai 2013 lanserte de Beefy Chrunch Burrito på Snapchat. Taco Bell bruker tjenesten hovedsakelig til å bygge merkevaren sin, og til å skape lojale kunder.

En av fordelene med slik markedsføring er at kunden føler at bedriften kommuniserer til dem personlig.

En norsk rapper har også gjort seg bemerket gjennom bruken av Snapchat og sosiale medier generelt. Med lavt eller ikke-eksisterende budsjett har Mads Veslelia vært mer kreativ enn de fleste av oss kan håpe på.

Taco Bell bruker tjenesten hovedsakelig til å bygge merkevaren sin, og til å skape lojale kunder.

Ved å kommunisere på Facebook med tilhengerne sine sendte han ut signerte stickers fra sitt nyeste album. Takknemlige fans publiserte igjen bilder av disse på Snapchat, Facebook og Instagram, skriver Eirik Nereng på bloggen nereng.net.

Tør du prøve?

Hvorvidt Snapchat er riktig for din bedrift er det bare du som kan svare på. Kanskje du kan gi små tips og råd til kundene dine, lansere nye produkter, gi tilbud som varer bare den dagen.

Omvendt markedsføring er også en vei å gå. Oppfordre kundene dine til å legge deg til på Snapchat å sende deg bilder som er relevant for merkevaren din. Er du flink å svare, har du muligens fått deg en ambassadør.

Mulighetene er mange, og fordelen med å prøve dette er at det koster deg svært lite bortsett fra tid og kreativitet.

Ønsker du hjelp med Sosiale Medier?