Det finnes et hav av forskjellige kanaler i sosiale medier. Her får du oversikten over noen av de viktigste og hva som kjennetegner dem. 

Google+ – Hjelper deg til økt synlighet i Google

Det er ikke den mest sosiale av kanelene i sosiale medier, men den bidrar til økt synlighet i Google.
Det er ikke den mest sosiale av kanelene i sosiale medier, men den bidrar til økt synlighet i Google.

Google + er et nettsamfunn drevet av Google. De ønsket i sin tid å bli like store (om ikke større) enn Facebook. De har til dags dato fremdeles et godt stykke igjen og det er flere som tviler på om de vil klare det.

Den største fordelen Google har, er at de er en søkemotor. Derfor vil det du skriver på din Google+ side bidrar til økt synlighet for deg i Google.

Det er dessverre mange bedrifter som ikke oppretter en bedriftside på Google. Dette er ofte fordi de føler de ikke får nok igjen for det, siden det er få aktive privatbrukere på Google+. Det er derfor færre delinger av innlegg og engasjement på Google+, enn for eksempel på Facebook.

Les mer om Google+Lokalt her!

Men desto mer aktiv du er på Google+, desto mer synlig blir du, uavhengig om folk kommenterer eller trykker +1 på dine innlegg. Så de som sier at det er bortkastet tid for bedrifter å bruke tid på Google+ vet med andre ord veldig lite om søkesynlighet på nett.

Det viktigste for deg og din bedrift er synlighet i Google, slik at dine kunder finner deg og kan kjøpe dine produkter og tjenester. Så selv om du ikke møter så mange andre må bedriften din være aktiv på Google+.

Pinterest – Din digitale korktavle

Dersom du lager eller selger produkter kan Pinterest være kanalen for deg.
Dersom du lager eller selger produkter kan Pinterest være kanalen for deg.

Visuelt sett består Pinterest-veggen utelukkende av bilder. På Pinterest følger man digitale korktavler med de temaer som er

interessante for deg. Mote, skjønnhet, interiør, bryllup, kunst, reise og fotografi er de mest populære kategoriene på Pinterest.

Pinterest passer ikke for alle type bedrifter, men er du en bedrift som enten lager eller selger produkter, så kan det anbefales at du forsøker deg her. Pinterest er en ypperlig måte å vise fram sine produkter på.

Les også: Slik markedsfører du deg på Pinterest

I følge undersøkelser fra MMI, så er det kun 209.000 brukere av Pinterest i Norge. Det vil si at det er ikke det helt store markedet for Pinterest her enda. Men hvorfor vente til et sosialt medium er ekstremt populært, dersom du allerede nå kan nå ut til flere kunder med å være der?

Bilder som lastes opp eller pinnes på Pinterest, reiser langt bare i løpet av noen få minutter. Det betyr at man potensielt kan få mer trafikk til nettsiden sin, linker tilbake til nettsiden, samt at flere vil bli kjent med merkevaren din.

Snapchat – 10 sekunders moro

På Snapchat slettes blidene etter maks ti sekunder.
På Snapchat slettes blidene etter maks ti sekunder.

Er foto- og videodelingstjenesten som gir deg muligheten til å vise dine venner hva du gjør akkurat nå. Mobilappen er mest populær blant de unge og har på flere måter erstattet SMS.

Du forbinder kanskje SnapChat med din sønn, datter, unge kusine eller nabogutten. Ikke la deg lure av den unge brukermassen, for det er faktisk en del mellom 18 og 39 år som også bruker Snapchat aktivt. Og dersom du som bedrift har kunder i den aldersgruppen, så kan Snapchat og markedsføring der være gunstig.

Som vi har skrevet tidligere, så kan man lese i bloggen til Nils Nereng, om rapperen Mads Veslelia som ved å poste et innlegg på Facebook der han oppfordrer folk til å se en liten preview av hans nye låt på ”my story”, fikk rundt 20-25 nye Snapfriends.

Hvorvidt Snapchat er riktig for din bedrift er det bare du som kan svare på. Kanskje du kan gi små tips og råd til kundene dine, lansere nye produkter, gi tilbud som varer bare den dagen.

Les mer om Snapchat for bedrifter her!

I følge undersøkelser fra MMI, så har Snapchat 1,2 mill brukerer i Norge. 800.000 av de bruker Snapchat daglig. 76% av de mellom 18-29 år har Snapchat-profil, mens 39% av de mellom 30-39 år har det.

Instagram – En sosial bildedelingstjeneste

Instagram er en god kanal for merkevarebygging.
Instagram er en god kanal for merkevarebygging.

Med instagram, så kan selv den mest elendige fotograf få bildene sine til å se ut som kunstverk ved hjelp av de ulike filtrene du kan benytte på bildene.

Denne appen er perfekt for bedrifter som ønsker å vise frem sin personlighet, samt hvilke varer og tjenester de selger. Man får ofte også innblikk i kundene til bedriften, da de veldig ofte deler bilder med hashtags av varene de har kjøpt.

Mennesker er mer mottakelig for visuell kommunikasjon. Derfor er Instagram en viktig plattform for merkevarebygging for bedrifter uansett bransje. Man har muligheten til å vise en helt annen side av bedriften enn man gjør på andre plattformer, som f.eks Facebook. Man kan la bilder snakke for seg og kan gi firmanavnet et ansikt.

Les også: Instagram for bedrifter

Vellykkede bedrifter på Instagram bruker plattformen som et vindu inn i bedriftens hjerte ved å dele opplevelser som: Ansattes bursdag, besøk av kjæledyr på kontoret, nyansettelser, varetelling, ferier eller firmafester.

Selv om Instagram har mange forskjellige bruksområdet, så har man mulighet til å nå ut til en enormt antall mennesker. Ved å aktivt bruke hashtags, integrere Instagram på nettsiden og Facebook, samt å følge relevante profiler, vil man raskt se hvor mektig verktøy dette er for merkevarebygging.

I følge tall fra MMI så har Instagram 1.138.000 brukere i Norge. Veksten i antall profiler drives av aldersgruppen 30-59 år.

Facebook – den moderne jungeltelegrafen

"Alle" er på Facebook, men bare husk at de er i en litt annen modus der enn i andre kanaler som LinkedIn.
«Alle» er på Facebook, men bare husk at de er i en litt annen modus der enn i andre kanaler som LinkedIn.

3.1 millioner nordmen er på Facebook. Det er akkurat derfor din bedrift også bør være der.

Selv om nordmenn ikke lenger er like aktive på Facebook som de var tidligere, så bør din bedrift være det. Du vil være der dine kunder er og på Facebook finner du potensielt 3 millioner av dem.

Les også: Nybegynnerguide: 5 enkle Facebook-tips for bedrifter

Vi hører på våre venner og dersom en venn anbefaler deg et produkt, så er det stor sannsylighet for at du kjøper det. Ved å like, dele og kommentere på Facebook så sprer man budskapet til bedriftene til sine venner. Bedrifter får veldig mye gratis markedsføring ved å være på Facebook.

LinkedIn – Facebook i dress

LinkedIn er en av de kanalene som vokser raskest, og den egner seg svært godt B2B-markedsføring.
LinkedIn er en av de kanalene som vokser raskest, og den egner seg svært godt B2B-markedsføring.

LinkedIn er et sosialt nettverk som benyttes i forretningsøyemed. Dette er et fullverdig sosialt nettverk for dine forretningskontakter.

På Linkedin oppretter du en profil hvor du inkluderer din CV, bilde og status. Når du inviterer noen til å bli en kontakt i ditt nettverk, så må du også opplyse om hvor du kjenner vedkommende fra. Du kan også be om introduksjoner for å komme i kontakt med noen utenfor ditt eget nettverk.

Les også: 9 grunner til at du må markedsføre deg på LinkedIn

Linkedin er en profesjonell arena og blir hyppig brukt som rekrutteringskanal av bedrifter. Så dersom du er ute etter en ny jobb eller ny arbeidstaker, så er Linkedin en kanal å satse på.

Det er i dag 1.2 millioner nordmenn på Linkedin.

Twitter – mikrobloggtjeneste som deler det som er viktig her og nå

På Twitter gjelder det å være rask. Har et innlegg ikke fått noe respons på åtte minutter regnes det som dødt.
På Twitter gjelder det å være rask. Har et innlegg ikke fått noe respons på åtte minutter regnes det som dødt.

Med Twitter kan du sende korte meldinger som kun inneholder 140 tegn. Det er derfor det kalles en mikrobloggtjeneste.

Twitter handler om å dele hva som er viktig akkurat her og nå, enten det er lansering av en ny film, kjendisintriger, politiske hendelser eller personlige opplevelser.
Twitter er en effektiv spredningskanal og en allsidig informasjonskilde.

Les også: 4 tips til effektiv markedsføring i sosiale medier

Kanalen passer imidlertid ikke for alle bedrifter, men dersom du ønsker å satse på Twitter er det viktig å tenke på om man har tid og mulighet til å utnytte potensialet fullt. En inaktiv Twitterprofil er verre enn en ikke eksisterende en, derfor bør du ha en klar plan for hva du vil bruke Twitter til og hvordan.

Over 903.000 nordmenn har profil på Twitter. Det er størst andel av Twitterbrukere mellom 18-29 år.

Last ned e-bok: 10 kutt for bedre markedsføring