Hvordan vet du at nettsidene dine synes og besøkes? Og ikke minst, hvordan vet du om nettsidene dine faktisk promoterer din bedrift og øker bevisstheten om de produktene og tjenestene du tilbyr?

 

Skjermdump fra Google Analytics.
Benytt Google Analytics for å skaffe verdifull innsikt til din markedsføring.

Alle som har nettsider har samme ønske: få folk inn på sidene sine, slik at de kan se ditt innhold/din informasjon, og selvsagt utføre den handlingen du ønsker (påmelding, salg osv.)

Bruk Google Analytics for å følge besøksstatistikk

Det finnes mange måter å telle besøksdata på, men for å ikke få falske tall må du sette deg inn i hva de enkelte kategoriene betyr.

Hvordan kan Google Analytics hjelpe deg med å øke din nettsides profilering?

Å sette opp en Analytics-konto gjør ikke automatisk nettsiden din bedre, men det kan fortelle deg hvordan nettsiden din fungerer. Det grunnleggende:

·      antall økter

·      antall sidevisninger

·      antall brukere

·      prosent nye økter

·      prosent returnerende økter

Du kan velge en tidsperiode og se hvor mange økter dine nettsider hadde, og hvor mange unike besøkende det var. Du kan så se prosenten av alle besøkende delt mellom nye og returnerende økter.

Du kan også få svar på spørsmål som:

·      Hvordan kom den besøkende til mine sider?

·      Hvilke søkeord brukte de for å finne sidene? (Her bør du også koble til Google Search Console for å få et bedre resultat)

·      Hvilken side landet de på?

·      Hvilke sider forlater de mine sider fra?

·      Hvor lenge er de på sidene?

Denne informasjonen vil kunne fortelle deg en god del om nettsidene dine og hvordan de fungerer. Det forteller deg hva som er interessant ved ditt nettsted, og om søkermotoroptimaliseringen (SEO) din fungerer.

Du kan også bryte ned analysen fra dag til dag, og se på hvilke dager som tiltrekker seg flest besøkende og identifisere om disse besøkene samsvarer med aktiviteter du/dere utfører. Kanskje sendte du ut et nyhetsbrev en dag som resulterte i en økning i besøkende. Dette forteller deg at folk ikke bare besøker nettsidene dine, men også faktisk leser nyhetsbrevene også.

Hvordan gjør du det?

Du kan selv sette opp en Google Analytics konto, eller du kan be nettsideleverandøren din om hjelp. Når kontoen er satt opp får du en kode som må legges inn i scriptet på nettsiden din slik at du kan få statistikken du er ute etter. Så kan du sette igang analyseringen.

Vil du lese og lære mer om søkemotoroptimalisering (SEO) kan du laste ned vår gratis e-bok:

Last ned e-bok: Din oppstartsguide i SEO