Alle bedrifter drømmer om at besøkende skal legge igjen kontaktinformasjonen fordi de er interessert i det du tilbyr. Hvis det skal være en mulighet for at dette skal skje må du faktisk legge til rette for at de besøkende kan gjøre dette så enkelt som mulig.

Stenger du kundene ute?

Har du en fysisk butikk hadde du neppe gjort det vanskelig for folk å komme til kassen eller spørre om hjelp.

Alt for mange tenker dessverre ikke på samme måte når det kommer til hjemmesiden, og gjør det alt for tungvint eller krevende for de besøkende å legge igjen kontaktinformasjonen sin.

Det er gode grunner til å legge ut mer enn en e-post lenke for de som ønsker å komme i kontakt med deg.

  • I bildet ser du hvordan det kan se ut hos en potensiell kunde, når den personen trykker på din e-post. Flere og flere benytter seg i større grad av webbaserte e-postklienter.
  • Den potensielle kunden må finne opp kruttet selv, istedenfor at du har lagt opp en mal for hva du faktisk vil vite om den potensielle kunden.
  • Du som hjemmesideeier kan ikke måle konverteringer i samme grad som du kan med et kontaktskjema.
  • Din e-post blir mer utsatt for spam da roboter tråler internett for e-postadresser.

Hvorfor bruke kontaktskjema

Det å lage et kontaktskjema med tydelig punkter over hva som skal fylles ut er meget viktig. Men skal hvor mye informasjon skal jeg be om?

Min mening er så lite som mulig, for hvert ekstra felt du har med faller sannsynligheten for at en potensiell kunde vil sende inn sin kontaktinformasjon.

Så i de tilfeller det er mulig, anbefaler jeg kun navn, e-post, telefonnummer og bedrift.

Det kan samtidig være interessant og spore hvordan den potensielle kunden kom i kontakt med nettopp din bedrift. Idiums kontaktskjema er et godt eksempel (helt objektivt selvfølgelig) på hvordan et kontaktskjema skal se ut.

8 grunner til å bruke kontaktskjema

  • Den potensielle kunden er fortsatt på nettsiden etter de har tatt kontakt.
  • Enkelt å spore en konvertering.
  • Senker terskelen for kontakt.
  • Attraktiv for flere henvendelser.
  • Sparer den potensielle kunden for mye tid, med at du har satt opp malen for hva du trenger.
  • Har du noen gang sett en nettbutikk uten handlekurv? Det samme tenker jeg om en nettside uten kontaktskjema(er).
  • Sørg for at et kontaktskjema alltid er tilgjenglig via en knapp eller under tekst på nettsiden, da ingen har fasiten på hvor kunden bli sikker at nettopp du er riktig leverandør for den potensielle kunden.
  • Økt ROI på dine investeringer da du kan fange flere interessenter.

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring