Har du lyst å annonsere på Google, men du vet ikke helt hvordan det foregår? Annonsering på Google, eller Google Adwords, er betalte søk som kommer opp som et av de første treffene på søkesiden. Her får du vite hvordan det fungerer. 

En Adwords annonse er typisk det du ser når du har gjort et søk i Google. Når du søker i Google er de øverste treffene som regel Google Adwords-annonser, og kjennetegnes ved at de er markert i gult. Også i høyrekolonnen finner du annonser. Under annonsene finner du de organiske treffene, eller de «fortjente» treffene. Med det menes at Google anser de som det beste svaret på det du leter etter.

Les også: Markedsføring med full kontroll

Hvorfor bruke Adwords?

Med Google Adwords får du annonsert mot de riktige målgruppene for din bedrift og mulighetene er mange.

  • Adwords er prestasjonsbasert, hvilket innebærer at du bare betaler for effekt
  • Gjennom dagsbudsjetter har du full kontroll på markedsbudsjettet
  • Kostnaden på ulike annonser følger en spesiell auksjonsmodell, som tar hensyn til kvaliteten på annonsen og nettsiden den leder tilbake til. Ergo vil gode annonser og gode nettsider koste mindre per klikk
  • Du kan målrette en annonse geografisk

Hvor lønnsomt er Adwords?

Ved å sette opp målsettinger og følge med på i hvilken grad du når disse så er det mulig å se nøyaktig hvor lønnsom din annonsering er. Det forutsetter at målsettingene er målbare.

Et mål kan for eksempel være å få x antall kundekontakter gjennom kontaktskjemaet på nettsiden din. Videre kan du følge med på hvor mange av disse kontaktene som blir kunder og hva den gjennomsnittlige ordreverdien er. Dette tallet kan så ses i sammenheng med hvor mye du brukte på annonsene som ledet kundene inn på nettsiden din i utgangspunktet.

Les også: Vil det lønne seg å investere i digital markedsføring?

Dette åpner for en helt ny måte å se på markedsbudsjettet ditt. Dersom du drifter Adwords-kontoen din riktig vil det åpne seg mange muligheter.

Mer informasjon om Google AdWords?