Vi som har jobbet med organisk synlighet i noen år har sett et tydelig skifte hos Google. Google later ikke lenger som om de er vår venn: Google tjener penger på annonsører og fornøyde brukere. Vi som produserer innhold til nettsider er ganske langt nede på listen over Googles prioriteringer.

 

Ikke se deg blind på Google som trafikkgenerator

Googles endrede strategi vises tydelig i deres overgang fra å være en søkemotor, til å bli en portal hvor du kan få svar på dine spørsmål, bli servert de siste nyhetene og se dagens værmelding direkte i søkeresultatet. Google sender altså ikke nødvendigvis trafikken videre til andre nettsteder. For de som fortsatt måler effekten av SEO i antall sidevisninger vist i Google Analytics, kan dette virke dramatisk: Måneder, eller år, med effektiv og målrettet jobbing har gitt liten effekt i trafikk til nettstedet. Grunnene til dette kan selvfølgelig være mange, eksempelvis er kanskje ikke markedet så stort som man kanskje har tenkt, men høyst sannsynlig er også endringene i Google en medvirkende årsak. For hvorfor skal brukeren besøke nettstedet ditt når de allerede får svaret fra Google direkte i søkeresultatet?

Som en aktør som er prisgitt Googles algoritmer er det vanskelig for deg å motvirke dette. Det du i stedet kan gjøre er å være fleksibel og ta imot Googles endringer som en utfordring.

 

“Ofte stilte spørsmål”

Det er en velprøvd klisjé. “Ofte stilte spørsmål”, “Spørsmål og svar” eller “FAQ” finnes på en meget høy prosentandel av norske nettsteder, og blir av mange sett på som et nødvendig onde. “Alle” skal ha det, på lik linje med at alle skal ha en side for “Tjenester” og en side for “Kontakt oss”. 

 

Googles endringer åpner nå for at “Ofte stilte spørsmål” kan brukes langt mer strategisk enn tidligere.

 

De som har vært mer fremoverlent i markedsføringen har allerede brukt denne siden som en leadgenerator og oppfordret til kjøp av tjenester og produkter. Nå har man enda en mulighet:

“Ofte stilte spørsmål” direkte i søkeresultatet.

Google-FAQ-Eksempel

Her får brukeren svar på det han eller hun lurer på direkte i søkeresultatet, uten å måtte klikke seg inn på nettstedet. I dette tilfellet trenger ikke brukeren å klikke seg inn på Bjørknes Høyskoles nettsted. Dette betyr at de ikke får det besøket på nettstedet, men man får en mulig student som kanskje ikke frem til nå har vurdert Bjørknes Høyskole som et alternativ. Selv om Bjørknes Høyskole ikke rangerer høyest i Google på søket som er blitt gjort, vil de likevel fremstå som den største autoriteten på søket som har blitt uført.

 

Så hvordan får du til det? Vi gir deg fasiten.

Dette kan genereres ved hjelp av strukturerte data. For at siden skal kvalifisere til FAQ i Googles resultatliste, må innholdet være av god kvalitet. Det er altså ingen garanti for at man skal kunne implementere strukturert data som vil resultere i en slik type synlighet i Googles resultatliste. Sørg for at innholdet på siden din er god, og kopier inn scriptet under – sørg bare for å bytte ut spørsmål og svar:

 

script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "FAQPage",
  "mainEntity": [{
    "@type": "Question",
    "name": "Hvorfor velge Idium?",
    "acceptedAnswer": {
      "@type": "Answer",
      "text": "Vi leverer kostnadseffektive løsninger til små og mellomstore bedrifter i Norge, og med vår lange fartstid har vi god erfaring og innsikt i alle bransjer. Vi er opptatt av at du som Idium-kunde skal få mye for pengene og at du aldri skal betale for noe du ikke har bruk for. Vårt mål er å være det mediebyrået som gir deg mest for pengene og den aller høyeste ROI (Return on Investment)."
    }
  }, {
    "@type": "Question",
    "name": "Hvordan har Idium blitt Google Premiere Partner?",
    "acceptedAnswer": {
      "@type": "Answer",
      "text": "På grunn av vår lange erfaring og kompetanse er Idium en av få Google Premiere Partnere i Norge. Det vil si at vi samarbeider tett med Google slik at vi kan gi kundene våre de beste resultatene innen søkemotorannonsering."}
   }]
  }
</script

 

Hvorfor gir vi deg fasiten?

Det kan virke bakvendt at Idium som byrå skal gi deg fasiten på hvordan man skal implementere strukturert informasjon i form av FAQ. Er det ikke slike ting byråene skal tjene penger på å gjøre for kundene sine? Joda, vi kan det. Det som er viktigst for oss er å utdanne våre kunder og samarbeidspartnere, slik at kompetansen øker. På denne måten får våre kunder muligheten til å selv ta eierskap til eget nettsted og dets synlighet, og vi som byrå kan bidra til å skape enda bedre resultater.

 

 

Bestill gratis SEO-analyse

Fyll ut feltene nedenfor og få tilsendt en teknisk søkemotoranalyse av nettsiden din.
    Les mer om hvordan vi behandler din data i vår personvernerklæring.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.