Når du skal skrive selgende produktbeskrivelser bør du svare på følgende spørsmål:

  • Hvorfor er ditt produkt det produktet en kunde bør kjøpe? Hva er det som skiller ditt produkt fra konkurrentene og hvorfor skal målgruppen din ville/trenge å kjøpe det?
  • Hva gjør at ditt produkt er unikt? Skriv ned noe ekstra unikt vedrørende ditt produkt. En god historie skaper en følelse hos din potensielle kunde. Et eksempel kan være posene til Sørlandschips, de har selskapets unike historie direkte på chipsposen.
  • Hva er det beste salgsargument for ditt produkt? Dersom du ikke kan beskrive hovedgrunnen til at ditt produkt er verdt hver krone, bør du kanskje heller skape et nytt produkt. Det burde være åpenbart hva som gjør ditt produkt salgbart.
  • Hvorfor er du stolt av dette produktet? Fortell kunden hvorfor du er stolt av produktet. Det viser at du har lagt mye i å skape et produkt du kan stå for.
  • Hva er de topp tre eller fem fordelene for din kunde ved ditt produkt? Uansett hvilket produkt det er så handler det om kunden, ikke deg. Forklar fordelene fra deres perspektiv.
  • Hvilke beskrivelser er nødvendig for produktet? Hvilken størrelse er det, hvilken farge, hva er andre ting som du kan forklare produktet? Husk at når man handler på nett kan man ikke ta eller lukte på produktet, så en beskrivelse som snakker til sansene hjelper oss å visualisere produktet.
  • Hvordan passer dette produktet inn i gitte sammenhenger? Enten det gjelder morsdag, jul, Valentine’s day eller noe helt annet, kan det å gi kundene dine gaveideer være en god måte å øke salg på. Det viser verdien av kjøpet, og kan forenkle beslutningsprosessen.

Hvordan skrive selgende tekst som treffer din målgruppe?Etter hvert som du utformer titler og beskrivelser svarer du på spørsmålene uten for mye tanke på salg, men heller verdi. Så kan du gå over svarene og tilføye eventuelle viktige nøkkelord som din målgruppe bruker i sine søk på for eksempel Google. Tenk slik de tenker; hva interesserer dem/hva kaller de ditt produkt?

Unngå falske nøkkelord, bruk kun dem som forklarer ditt produkt. Gå regelmessig over tekstene dine. Kan de oppdateres? Er det ord som bør byttes ut for bedre synlighet/effekt?

Ønsker du mer informasjon om innholdsproduksjon?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.