Hva er det som gjør en nettside til et effektivt salgsverktøy? Hvorfor leder noen nettsider til salg og leads, men andre ikke gjør det?

Det er nok mange svar på disse spørsmålene, men fokuset i dette innlegget blir på hvordan innholdet på nettsiden din spiller inn.

 

Vi kan starte med noen generelle spørsmål det er greit å stille seg selv i forbindelse med nettsiden din:

  1. Finnes den (på førstesiden) i søkemotorene?
  2. Møter publikummet ditt en utdatert nettside, dersom de finner den?
  3. Er nettsiden responsiv? Ser den like bra ut på mobil, nettbrett og desktop?
  4. Oppfattes den som sikker, og troverdig?
  5. Gjør innholdet på hjemmesiden det enkelt for besøkende å gjøre den handlingen du ønsker at de skal?

 

For å få relevant og godt innhold er det ting du bør tenke på. Du burde tenke på hvem kunden er, hva som er viktig for ham/henne og så skape innhold som leder kunden gjennom hele kjøpsreisen (- oppmerksomhet, interesse, ønske og handling).

 

6 trinn for å planlegge og skape innhold til en selgende hjemmeside:

Identifiser kunden (persona) / din målgruppe

Spør deg selv – hvem er min typiske kunde? Hva er viktig for henne/ham? Hvordan gjennomføres en handling? Hva er ikke viktig for ham/henne?

Kanskje har du allerede denne informasjonen, men om ikke;

  • gjennomfør undersøkelser, f.eks. i form av spørreundersøkelse
  • benytt fokusgruppe
  • snakk direkte med eksisterende kunder

Får du riktige og ærlige svar har du et godt grunnlag for å skape relevant innhold.

 

Hva er kundens utfordring eller problem?

Vi handler som regel av to grunner – mangel/behov eller gevinst. Enten vil vi ha noe som kan gjøre livene våre bedre, eller så vil vi ha noe som løser en utfordring.  Når du forstår hvem kunden er og hva som er viktig for han eller henne, så kan du spørre deg selv:

  1. Hva ønsker min kunde å oppnå? og/eller
  2. Hva er min kundes problem og hvordan kan jeg hjelpe til å løse dette?

Når du har svaret på disse spørsmålene kan du bruke denne informasjonen til å til å sikre at innholdet på nettsiden adresserer dette.

 

Fang oppmerksomheten med en god overskrift

Overskrifter er det som står øverst på en side eller i et blogginnlegg. La oss si at du leter etter informasjon om hvordan du skal få nettsiden din til å bli mer selgende. Hvilke overskrifter får deg til å ønske mer informasjon?

  1. ‘Få en selgende nettside’
  2. ‘En god nettside kan øke ditt salg med 20%’

De fleste vil si alternativ 2 fordi det hinter til en god løsning på en utfordring eller ønske. Men dersom du skal tenke overskrift fra et SEO-perspektiv, så bør du også tenke på hvordan folk søker. Eksempelvis, ‘Hvordan kan jeg øke salget på nettsiden min?’ eller ‘Slik øker du salget fra nettsiden din’.

 

Les også: 8 tips til fengende overskrifter.

 

Gi noe ekstra for å skape interesse

Når du har fanget oppmerksomheten med en god overskrift og kunden er motivert til å lese mer, ja da må du gi dem noe ekstra for å skape videre interesse. I innledningen, gjerne en eller to setninger, gir du informasjon som bygger opp under overskriften, og samtidig svarer på ønsker og/eller utfordringer.

Forhåpentligvis vekkes leserens interesse ytterligere. Det bør helst ta under 10 sekunder å lese denne overskriften, samt den interessevekkende teksten. Vi har ikke lang tid på å overbevise leseren, så vær selektiv og konsis i budskapet ditt.

 

Skap et ønske om å gjøre en handling

Når du har arbeidet frem en god overskrift og interessevekkende innledning som fanget leseren må du forme resten av teksten. Det er her det blir utfordrende.

Hold deg til det som er viktig for kunden og tenk på hvordan vedkommende tar avgjørelser. Det bør være grunnlaget for hvordan teksten utformes. Du skal kommunisere hvorfor du eller din bedrift kan gjøre en forskjell i kjøpers liv, på et vis. Og guide dem gjennom beslutningsprosessen deres. Det handler altså ikke om hva du vil selge, men hva de vil kjøpe.

Innholdet bør fremheve fordeler og hvordan disse fordelene kan komme kjøper til gode.

 

Vis dem hvordan de gjør en handling

Du har kommet deg gjennom alle punkter i dette innlegget, nå må du fortelle dem hvordan de gjennomfører.

Gjør det enkelt for dem å ta neste steg ved en klar og tydelig CTA (call-to-action). Typiske eksempler være noe som grafisk skiller skiller seg ut fra andre elementer på siden, eksempelvis:

Noen eksempler på en CTA.

Å gjøre nettsiden din til et effektivt salgsverktøy handler om mange ting, inkludert det å ha relevant innhold som din potensielle kunde vil ha. Å bedre forstå kunden og hva som er viktig for han eller henne, og så guide kunden gjennom stegene over, vil gjøre din nettside til din viktigste selger.

 

Vil du lære mer? Ta gjerne kontakt med oss, eller les deg mer opp ved å laste ned vår gratis e-bok om redesign av nettsider:

Gratis e-bok om redesign av nettsider.