Innholdsmarkedsføring (content marketing) er snart en del av enhver markedsavdelings taktikk for å nå sitt publikum i dagens digitale verden. Men når det kommer til det å utforme en strategi for digitalt innhold sitter mange fast. De har kanskje opprettet en blogg og/eller deler innhold i sosiale mediekanaler, men mange tar seg ikke tid til å lage en forståelig plan som forener innhold med den overordnede markedsstrategien.

I en verden hvor det nå publiseres mer innhold på 48 timer enn fra tidens morgen og frem til 2003, er det avgjørende at du tar deg tid til å utforme en plan.

Du kan ikke bare publisere innhold på nettet og dele det i sosiale medier og tro at det holder. Dersom du vil få ditt publikums oppmerksomhet med digitalt innhold er det 6 steg du kan ta for å garantere at innsatsen belønnes:

1. Kartlegg ditt publikum og utform et budskap til hver enkelt persona

Hver gang du skriver må du ha et spesifikt publikum i tankene. Hvem skal lese det du skriver? Hva er de interessert i? Svaret på disse spørsmålene vil hjelpe deg å lage innhold som skiller deg fra konkurrentene.

2. Kartlegg din stemme og tone

Godt innhold er viktig, men enda viktigere er det med konteksten du deler det i. Du må utvikle en persona (personlighet) som resonerer med ditt publikum. Konteksten du skriver og deler innholdet i er det som gjør bra innhold om til godt innhold.

3. Kartlegg dine plattformer

Det er her de mange merker/bedrifter starter når det kommer til innholdsstrategi. Men, det er en grunn til at det bør være det tredje steget. Tar du deg tid til å kartlegge publikum vil du også vite hvilke plattformer de bruker.

4. Optimaliser innholdet ditt for hver plattform

Hver plattform er forskjellig og folk bruker dem av forskjellige grunner, derfor forventer de også forskjellig språk per kanal.

5. Utvikle en innholdskalender

Du bør lage en innholdskalender før du skriver ditt første ord. Hvor ofte skal du poste? Når er den beste tiden å poste? Svar på disse spørsmålene før du iverksetter strategien så er det enklere å holde seg til planen dersom det dukker opp utfordringer etter hvert.

Les også: Bedre innhold med innholdskalender.

6. Overvåk, analyser og rapporter

Innholdsmarkedsføring, som alle andre tiltak, må vurderes for å finne ut hva som fungerer eller ikke fungerer.

Du kan lage det beste innholdet i verden, men dersom du ikke har en strategi for å formidle det til ditt publikum har det ingen verdi. Hvis du vil se resultater av innsatsen din bør du gå igjennom disse 6 stegene. Når du har spurt deg selv de utfordrende spørsmålene danner du grunnlaget for innholdsmarkedsføring.

Ønsker du mer informasjon om innholdsproduksjon?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.