Er du en av de som fortsatt sverger til (dyre) annonser i lokalavisen eller andre kostbare oppføringer på diverse nettsteder for å få ny kunder? I så tilfelle bør du lese videre. 

Tilgang til informasjon er nærmest  ubegrenset i dag, takket være Internett. Der vi før stolte på anbefalinger fra venner eller sjekket telefonkatalogen er det nå Google vi går til for å få svar på det meste.

Les også: 5 viktigste mangler på norske bedriftsnettsider 

Som håndverker er det svært viktig at du er synlig der kundene dine er.
Som håndverker er det svært viktig at du er synlig der kundene dine er.

Så hvordan skal man markedsføre seg på best mulig måte? Oppskriften er heldigvis ikke komplisert:

  1. Du må være der kunden er
  2. Du må synliggjøre hva du tilbyr
  3. Du må gi kunden trygghet
  4. Referanser

1. Du må være der kunden er

For at målgruppen som du retter deg mot skal ha mulighet til å finne DEG, så må du være synlig der målgruppen din er. Kanskje din primære målgruppe er nyetablerere i alderen 25-35 år? Et godt tips kan da være en smart tilstedeværelse i kanaler som Facebook og Instagram.

2. Du må synliggjøre hva du tilbyr

Det er fortsatt veldig sjeldent å kjøpe seg en ny bolig usett. Normalt vurderer man prospektet, går på visning, og eventuelt legger inn et bud. Det samme gjelder valg av håndverkertjenester. Det er ytterst få som vil kontakte deg for å få lagt et nytt gulv, dersom man ikke vet at du utfører dette.

Les også: Vil du ha flere kunder?

Det å synliggjøre bedriftens tjenester er derfor essensielt. Gjør du dette i kombinasjon med gode referansebilder fra tidligere utførte arbeider, og gjør det enkelt for den besøkende å ta kontakt, da er du lang på vei for å sikre deg en ny kunde.

3. Du må gi kunden trygghet

Godkjenningsmerker, tilknytting til medlemsorganisasjoner og lignende er med på å underbygge deg som en seriøs aktør. Dersom dette ikke er synliggjort på hjemmesiden din så må du fikse det.

Idium-kontaktskjema
Sørg for at du har kontaktskjema på nettsiden din som gjør det enkelt for potensielle kunder å komme i kontakt med deg.

Men å gi kunden trygghet kan rett og slett bare handle om å vise din kompetanse. Et smart trekk kan derfor være å gi gratis tips og råd til ulike problemstillinger. Det kan være at du skriver en egen artikkel på din hjemmeside om ”Tips for vedlikehold av takrenner”.

I tillegg er dette synlig for søk i Google.

4. Referanser

Vis frem utførte oppdrag/prosjekter på hjemmesiden. Kunder vurderer flere aktører enn bare deg, så du må ha noe visuelt å vise til. Laster du opp bildene på riktig måte, så skal du se at de også blir tilgjengelig i Google.

Hent inn uttalelser fra tidligere kunder – disse kan bli svært verdifulle.

Så hva gjør jeg nå?

Gå inn på hjemmesiden din og se etter følgende:

  • Presenterer du alt du tilbyr av tjenester?
  • Gir du kunden trygghet?
  • Viser du frem arbeidet ditt?
  • Er det lett å komme i kontakt med deg?

Deretter gjør du dette:

Gå inn på hjemmesiden din. Men denne gangen så er din hjemmeside en ”konkurrent” av deg. Får du en god oversikt over hva denne hjemmesiden tilbyr? Får du følelsen av at dette er et trygt valg? Er det enkel oversikt over tidligere utført arbeid? Er det lett for deg å ta kontakt? Får du lyst til å ta kontakt?

Med en optimalisert nettside øker du sjansen for at kunder finner deg, men viktigst av alt – at de faktsik tar kontakt. Og til syvende og sist er det det som gir penger i kassa.

Spar penger med smart markedsføring! Last ned og les vår gratis e-bok om lønnsom markedsføring:

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring