Som rådgiver hos Idium er man i kontakt med mange kunder fra ulike bransjer.  Her får du en oversikt over noen av de vanligste spørsmålene våre rådgivere får. 

1. Kan du hjelpe meg med å få mer trafikk?

Ja, det kan vi, men spørsmålet er om det det du trenger mest.Det er de færreste som tjener penger på å selge annonseplass på nettsiden sin. Hva er da verdien av økt trafikk? Tankegangen er selvfølgelig at desto mer trafikk, desto flere vil kjøpe varer eller tjenester.

2. Hva mener du med ”konvertering”?

En konvertering er når en besøkende på nettsiden utfører en ønsket handling. Eksempler på det kan være at noen kjøper noe i nettbutikken din, fyller ut et kontaktskjema eller ønsker å motta nyhetsbrev fra deg.

3. Hva kan jeg gjøre for å øke antallet konverteringer?

Det er mange faktorer som spiller inn når du ønsker å forbedre hvordan nettsiden forvalter trafikken. Det som betyr noe er at de riktige kundene finner deg. Deretter må du raskt få disse kundene til riktig sted på siden. Altså at de finner det de leter etter.

4. Hvor ofte bør jeg publisere innhold?

Når det gjelder sosiale medier og blogg er det enkle svaret: så ofte som mulig! Noe av det viktigste er å produsere innhold som er relevant for målgruppen. De fleste er bedrifter ønsker innspill til hva slags innhold de skal lage, som regel blir løsningen å holde en egen workshop for kunden, der man fokuserer på kundens muligheter til å skape innhold.

5. Hva gjør jeg hvis noen gir negative tilbakemeldinger på nettet?

Det er ingen grunn til panikk dersom noen gir firmaet ditt negative tilbakemeldinger på nettet. Se på det som en mulighet til å forbedre virksomheten. Det er imidlertid svært viktig at du faktisk responderer på den negative kritikken slik at den ikke blir stående ubesvart.

Norwegian og Telenor er to selskaper som har måttet tåle mye kritikk på sine Facebook-sider, og ”Kjos fast” har blitt et begrep. Alle negative hendvendelser blir imidlertid håndtert saklig og profesjonellt.

6. Hvorfor er det ingen som trykker ”liker” på innlegget mitt?

Du må forsøke å kartlegge hva som er viktig for dine kunder og hva slags innhold de vil ha. Da kan du lettere tilby dem innhold som ikke oppleves som støy, spam eller mas om å kjøpe.

7. Jeg kommer øverst opp i Google, og det betyr vel at siden er bra søkemotoroptimalisert?

Dessverre er det ikke lenger så enkelt. Plasseringen din vil være forskjellig alt etter hvem som søker og den personens søkehistorikk. Kanskje du er synlig på bedriftsnavnet ditt, men ikke når man søker på tjenesten du tilbyr. Du vil jo gjerne være synlig på flest mulig fraser som potensielle kunder kan bruke. I utgangspunktet må du egentlig ha en datamaskin som ikke inneholder noe informasjon. Resultatet du får frem da vil være ok til å gi deg en pekepinn på hvilke plassering du har.

Webbyråer benytter forskjellige analyseverktøyer for å simulere denne prosessen, og finner ut hvordan du ligger plassert. Videre analyser bestemmer hvilke tiltak du kan gjøre på nettsiden din for å forbedre den organiske synligheten.

8. Hva skal  jeg med Google+?

Ved å ha en bedriftsside på Google+ koblet opp mot nettsiden din blir man mer synlig lokalt, og man får frem mer informasjon i det organiske søket.

Google+ har en verdi som en ekstra kanal til å distribuere innhold som du også publiserer på nettsiden, Facebook, LinkedIn og Twitter. Å opprette Google+ kan for noen bedrifter være krevende, men om man gjør dette selv er det gratis, og helt klart et verktøy som gir svært mye igjen hvis man prioriterer å bruke det.

9. Hvor stort bør markedsbudsjettet være?

Hvor stort markedsbudsjett du bør ha avhenger av flere faktorer. Hvilke målsetninger har du? Hva slags økonomiske forutsetninger har bedriften? Er det stor konkurranse i din bransje? Hvor stor fortjeneste har du per salg? I USA som har et svært konkurranseutsatt marked bruker bedrifter i snitt ti prosent av inntektene på markedsføring.

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker et gratis møte for å kartlegge disse tingene og bidra til en bedre forståelse for hva som er riktig for din bedrift.

10. Kan du gjøre alt for meg så jeg slipper å bruke tid på det?

En rådgiver kan bistå med mye, men ikke alt. En god rådgiver hjelper dere med riktig strategi, og gir dere kunnskap til å utføre mest mulig av strategien selv. Enkelte type tjenester vil de fleste bedrifter alltid være tjent med å kjøpe eksternt, men jo mer ”hands on” man er i forhold til markedsføringen jo bedre rustet er man til å forstå hvordan man skal endre markedsføringen i fremtiden.

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring