Meta Title er det første som møter brukeren i søkeresultatet. Meta Title er, som ordet antyder, den respektive nettsidens tittel slik man ønsker å presentere den for brukere. Denne tittelen er det som vises i blått i Googles søkeresultat, slik som i eksempelet under.

Idium meta title og meta beskrivelse.

Metatittelen vises også i nettleserens fane, og blir overskriften når en lenke deles i sosiale medier.

Som du skjønner, er dette en utmerket måte til å få interesserte og relevante besøkende til å klikke seg inn på din nettside.

Hvordan ser en god Meta Title ut?

Dette er et spørsmål som dukker opp med jevne mellomrom. Det beste er nok å prøve seg litt frem, og ende opp med et resultat basert på analyser over tid. Det er likevel noen retningslinjer man bør prøve å holde seg til:

  • Hold det under 65 tegn
  • Gi hver side en unik Meta Title
  • Presenter det viktigste først
  • Ikke gå amok med nøkkelord
  • Benytt firmanavnet eller merkevaren
  • Husk at du skriver for brukeren

Med dette i bakhodet skal være mulig å øke både klikkfrekvens, konverteringer og antall besøk.

Hvordan ser en god Meta Description ut?

En strategisk utformet Meta Description kan være utslagsgivende for å øke antall besøk og konverteringer. Dette er den grå teksten som i Googles søkeresultat ligger under den blå Meta Titlen og URL-en:

I likhet med Meta Titles er Meta Descriptions en viktig del av førsteinntrykket dine potensielle kunder sitter igjen med etter et søk. Det er derfor viktig at denne beskrivelsen streber etter å svare på det brukeren skulle lure på, samtidig som den gir et ærlig bilde av hva brukeren kan forvente å finne på den respektive siden.

Benytt deg gjerne av tipsene under:

  • Hold deg til 160 tegn
  • Sørg for at beskrivelsen er ærlig og representativ
  • Lag unike Meta Descriptions til hver side
  • Benytt deg av nøkkelord på en naturlig måte

Vil du lære mer om SEO? Last ned vår gratis e-bok om søkemotoroptimalisering her:

Seo gratis e-bok 2017.