Mangler du fortsatt en bedriftsside på Facebook? Her finner du det du trenger å vite for å opprette en bedriftsside. 

Når man jobber med markedsføring i en bedrift blir sosiale medier viktigere og viktigere for å komme i kontakt med potensielle kunder, nye ansettelser og samarbeidspartnere. Den mest brukte plattformen er Facebook.

Hvordan får jeg en bedriftsside?

Å opprette en bedriftsside på Facebook er relativt enkelt. Start med å logge deg inn på din private Facebook-konto.

OPPRETT SIDEN: Å opprette en bedriftsside på Facebook er en relativt enkel oppgave. Begynn med å gå inn på din private profil og trykk på "Create Page" eller "Opprett side".
OPPRETT SIDEN: Å opprette en bedriftsside på Facebook er en relativt enkel oppgave. Begynn med å gå inn på din private profil og trykk på «Create Page» eller «Opprett side».

Oppe i hjørnet til høyre finner du en liten pil. Når du trykker på den vil det komme opp flere valg, blant annet «opprett side». Etter dette velger du den kategorien som passer best for siden du vil lage.

BEDRIFTSSIDE: Det er ikke mange klikk som skal til før bedriften din har fått egen Facebook-side.
BEDRIFTSSIDE: Det er ikke mange klikk som skal til før bedriften din har fått egen Facebook-side.

Hele prosessen videre er veldig intuitiv og Facebook gir deg god hjelp på veien. Når siden er opprettet kan den morsomme delen begynne.

Her kommer noen tips for å komme i gang med din nye Facebook-side:

Bilder fanger oppmerksomheten

Noe av det første du må gjøre er å finne passende bilder å laste opp og dele. Bildene bør være av god kvalitet. I tillegg er det et par andre ting som det er greit å huske på:

  • Forsidebildet, som er det store på toppen, må være bredt, men ikke så høyt.
  • Profilbildet, det lille innfelte, må ha et kvadratisk bilde. Behøver ikke være så stort.

Les også: Bildestørrelser i sosiale medier.

Forsidebildet bør enten beskrive din virksomhet, eller være et bilde som skaper interesse. Du kan også legge til tekst på forsidebildet dersom du har Photoshop eller et annet redigeringsprogram. Et eksempel på passende skrift kan være bedriftens slagord, eller korte stikkord som beskriver bedriftens tjenester eller produkter.

Profilbilde bør være bedriftens logo. Sørg for at logoen er tydelig.

Etter å ha gjort dette er siden i utgangspunktet klar til publisering, men det er noen grep du bør gjøre før du trykker på knappen.

Innhold og informasjon

Siden har et felt som heter «om». Her bør du legge inn grunnleggende informasjon om bedriften din.

Om bedriften på Facebook

Når du har registrert all informasjon bør du også opprette noen innlegg slik at siden din ikke er tom. Idium anbefaler at du gjerne oppretter mellom fem til ti innlegg før du publiserer siden. Sørg for at disse er varierte, bruk bilder og ha informative innlegg om produkter og tjenester. Tenk på at innleggene bør være korte, konkrete og engasjerende.

Les også: Nybegynnerguide: 5 enkle Facebook-tips for bedrifter

Er man en bedrift med mer enn en ansatt bør man samarbeide om de innleggene man publiserer. Dette gjør at man får mer variert innhold og da kan man etterhvert finne ut hvilke innlegg som faktisk engasjerer målgruppen din.

Er du i en enmannsbedrift kan du spørre en venn om å lese gjennom innleggene dine for kvalitetssikring.

Neste steg er å publisere siden, og det er nå den virkelige jobben begynner.

Hvor ofte bør jeg oppdatere Facebook-siden?

I Norge er vi veldig redde for å forstyrre kundene våre eller å virke masete. Dette gjør at mange er forsiktige med Facebook-oppdateringer, blogginnlegg eller hyppigheten av nyhetsbrev.

Det er dessverre ingen fasit på hvor mange innlegg man bør ha, men to i uken er et absolutt minimum. En god idé, for å sikre kontinuitet, kan være å planlegge for minst en måned av gangen, og bruk tidsstyring av innleggene dine. Du kan gjøre klart innleggene en dag du har tid og legge inn når du ønsker at de skal publiseres.

På denne måten frigjør du mye tid i hverdagen samtidig som Facebook-profilen er oppdatert. Planlegger du i god tid vil du også kunne ta høyde for høytider, ferier eller andre spesielle anledninger.

Les også: Konkurranser på Facebook

Mange bedrifter publiser veldig mange innlegg som er direkte reklame. Gjør du dette for ofte ser Facebook-siden din snart ut som en reklameplakat. Det vil ikke glede følgerne dine, og du vil også miste organisk synlighet.

Et greit prinsipp å følge er at under ti prosent skal være reklame, og de resterende 90 prosentene skal være tips og råd, nyttig informasjon eller spennende historier der din bedrift er i fokus. Husk å ha med lenke til egen nettside eller bedriftsblogg for å gi ytterligere informasjon til dine kunder. Det er også slik du bygger merkevaren din over tid.

Er du usikker på hva kundene dine vil ha, kan et tips være å faktisk spørre hva de ønsker å få fra deg.

Kom i gang!

Det er altså ingen grunn til å utsette å opprette en Facebook-side lengre, så lenge du har tid vil du garantert klare det!

Kort oppsummert er dette hva du trenger å gjøre:

  • Etabler en Facebook-side
  • Publiser bilder og opprett fem til ti innlegg
  • Tenk at du skal engasjere
  • Husk at Facebook-siden blir et ansikt utad for firmaet
  • Spør en kollega eller venn om de kan lese gjennom innleggene dine for å kvalitetssikre
  • Hold deg oppdatert på nyheter om og fordeler ved å ha en Facebook side

Lykke til!

Skulle du ikke ha tid til å opprette en Facebook-side selv, eller rett og slett bare ønsker hjelp er vi her for deg.

Du kan også laste ned vår gratis e-bok om hvordan du gjør dine Facebook følgere til betalende kunder her:

Gratis ebok om Facebook