Idium | 01/04/2020
Såkalt innholdsmarkedsføring eller Content marketing koster 62 prosent mindre enn tradisjonell markedsføring og generer tre ganger så mange nye kunder, ifølge demandmetric.com.Dette argumentet burde holde til å få deg til å lese videre, men det er flere positive sider med denne formen for markedsføring.
Til tross for at begrepet innholdsmarkedsføring bli stadig oftere brukt, er det nok fortsatt et ukjent begrep for de aller fleste. Mannen bak begrepet innholdsmarkedsføring, Joe Puluzzi, definerer det på følgende måte:
| ”Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, erverve og engasjere en klart definert målgruppe – hvor målet er lønnsom kundeadferd.”
Eksempler på innholdsmarkedsføring er blogginnlegg, manualer, video og illustrasjoner . Det er en effektiv måte å nå din målgruppe på og det bidrar også til å gjøre din bedrift mer synlig på nett. Det gjør det enklere for potensielle kunder å komme inn på nettopp din nettside. Dette vil igjen føre kunden et steg nærmere et kjøp.
Topp, tenker du kanskje. Ja, det er alle tiders, men det er noen viktige kriterier som må oppfylles:
Innholdsmarkedsføring krever mer av en bedrift enn tradisjonell markedsføring som kampanjer og tilbud. Men det er samtidig en god mulighet til å få vist frem kompetansen du og dine ansatte sitter på. Lykkes du med det, vil du få kunder som stoler på deg, liker deg og som vil komme tilbake til deg.
Denne formen for markedsføring har kommet for å bli. Mulighetene er store, og Nina Furu i Webgruppen oppsummerer det kort og enkelt i et blogginnlegg:
| ”Innholdsmarkedsføring gjør at du får flere kunder uten å betale for det, og det gjør at kundene liker deg bedre. ”