Google Ads på laptopskjerm

Hvilken type Google Ads-annonsering er best for din bedrift?

Har du hørt om Google Ads? De fleste som har vært borti digital markedsføring vet mest sannsynlig allerede hva Google Ads går ut på, men jeg tar en rask oppsummering for de uinnvidde.

Google Ads er et digitalt annonseverktøy som lar deg opprette, publisere og administrere annonser for din bedrift. Dette kan være bannerannonser, videoannonser eller tekstannonser, som ofte inneholder annonseutvidelser som øker annonsenes synlighet ytterligere.

Om du er en av de som ønsker å være mer synlig på nett for kundene dine, og lurer på hvilke annonseringskanaler som vil nå dem på best mulig måte, er det lurt å lese videre.

Er det en etterspørsel i markedet eller ikke?

Det første spørsmålet du kan stille deg selv før du velger annonseringsmetode- og kanal er dette:

”Eksisterer det en etterspørsel for produktene eller tjenestene mine allerede, eller ønsker jeg å skape et behov for produktene eller tjenestene mine?”

Svaret på dette spørsmålet vil avgjøre om du burde legge annonsepengene dine i Googles søkenettverk, eller Googles displaynettverk.

Googles søkenettverk

Om svaret er at det allerede er en etterspørsel etter produktene eller tjenestene dine, burde du benytte deg av tekstannonser i Googles søkenettverk – altså i søkemotoren til Google. Et eksempel på dette kan være at du er frisør og selger frisørtjenester. Dette er en tjeneste der behovet alltid eksisterer da det alltid vil være noen som trenger å klippe eller style håret sitt.

Potensielle kunder vil komme til å søke etter frisører på telefonen eller PCen sin for å bestille time, og om du dukker på førstesiden til Googles søkemotor er det større sannsynlighet for at de velger nettopp deg.

Googles displaynettverk

Er det slik at du tilbyr et produkt eller en tjeneste som ikke er godt nok etablert eller kjent i markedet enda, så vil det være smart å investere i banner- eller videoannonser som vises i Googles Displaynettverk. Displaynettverket når ut til hele 90 % av verdens Internett-brukere, og sørger for at banner- og videoannonser dukker opp på de fleste nettsteder, i starten av YouTube-videoer, eller i mobil-apper.

Fordelen med denne typen annonsering er at du fanger potensielle kunders oppmerksomhet tidlig i kjøpsprosessen, og at du kan målrette spesifikt mot nettsteder, interessegrupper, geografi og demografi.

Du har kanskje også lagt merke til at annonsebilder av visse produkter ”følger deg” rundt på nettet etter du har besøkt en nettbutikk tidligere? Dette kalles ”remarketing”, og målretter seg mot såkalte varme kunder. Denne kundegruppen er lettere å selge til da de allerede har vist interesse for produktene eller tjenestene dine, og er en smart strategi for nettbutikker med mange produkter.

Ja takk, begge deler?

”Men hva om jeg ønsker å benytte meg av både tekstannonser og bannerannonser?”
No problemo.

Den ene annonseringsmetoden ekskluderer ikke nødvendigvis den andre, og det går fint an å kjøre både tekst-, banner-, og eventuelt også videoannonser simultant. Her er det ingen fasitsvar, men om du og din bedrift starter på bar bakke kan tipsene i denne artikkelen være en grei veiledning.

Klarer jeg og min bedrift å annonsere og bruke Ads på egenhånd?

Google Ads er i utganspunktet et gratis verktøy for alle som ønsker å annonsere, og du finner brukerveiledning lagt ut av Google med tips og råd. Likevel er Google Ads et omfattende system, og for å drive annonsering på et høyt nivå er det anbefalt å sertifisere seg.

I Idium har vi erfarne, sertifiserte spesialister med faglig tyngde som håndterer din Google Ads-kampanje. Vi er bransjefokuserte og innehar mye kunnskaper om din bransje på nett.

Nøl ikke med å ta kontakt med oss i Idium for mer informasjon om hva vi kan gjøre for deg.

Vil du lære mer om synlighet på nett? Last ned vår gratis e-bok om SEO: