Bilde av et laptop tastatur

GDPR: Hva gjør du med dataen du har i dag?

Lurer du på hvordan du kan bruke e-postlistene dine etter mai 2018? Vi gir deg svarene.

Spørsmålet som til stadighet dukker opp når det kommer til den nye personvernloven i markedsføringssammenheng er: “Hva med all dataen vi har og bruker i dag, og hva er retningslinjene for bruk av denne informasjonen etter 20. juli?”

Ja, for kanskje sitter du allerede på en saftig e-postliste som ennå ikke har blitt utnyttet til det fulle. Kanskje du har lyst til å bruke den til noe annet enn nyhetsbrev som for eksempel Google Ads- eller Facebookannonsering.

Er det innafor å laste opp en e-postliste med kontakter i Facebook for så å annonsere mot disse adressene når GDPR blir en realitet?

 

Frivillig samtykke og informasjon

 

Nei, for da trer regelen for frivillig samtykke i kraft. Det vil si at når du skal sende ut nyhetsbrev eller SMS til dine kontakter må de aktivt ha samtykket at de ønsker å bli kontaktet av deg. Samtykke må være frivillig, uttrykkelig og informert. I praksis vil det si at der du henter inn e-postadresser til e-postlisten din må det være en boks der de krysser av at de godtar å bli tilsendt nyhetsbrev. Denne boksen kan ikke være forhåndsutfylt. Dette valget skal personen ta frivillig uten å bli lokket med spesielle fordeler eller at det skal være en forutsetning for å få tilgang til noe annet. Det skal også komme tydelig frem hva personen samtykker til.

Det betyr at etter GDPR trer i kraft har du ikke lov til å bruke kontaktene dine til annet enn det de har gitt sitt samtykke til. Så dersom du har kontakter der du ikke har noen form for dokumentasjon på hvilke vilkår de godtok når de la igjen kontaktinformasjonen sin, må du enten slette eller oppdatere dem. Ifølge en undersøkelse gjort av W8Data vil kun 25 % av all kundedata oppfylle de nye kravene.

Få kontaktene dine til å godta nye vilkår

Dersom du allerede har tillatelse til å sende kontaktene dine e-post kan du gjøre dette og be dem oppdatere eller bekrefte markedsføringspreferansene sine. Det skal komme tydelig frem hva de takker ja til, og hver enkelt markedsaktivitet skal ha sin egen avkrysningsboks.

Lag nye lister

Jo før du begynner å lage nye lister der alle vilkårene er på plass, jo bedre. Og sørg for at nye abonnenter og interessenter bekrefter alle markedsaktivitetene du ønsker å bruke informasjonen deres til.

Flere blogginnlegg om GDPR:

Hva er GDPR?

GDPR og markedsføring

GDPR og nettsider

GDPR og SMS-markedsføring

GDPR og cookies

Se video fra vårt GDPR-seminar