KOB er et samarbeids og serviceorgan for kommunene og fylkeskommunen og har ansvar for planlegging og koordinering av fagopplæringen for disse.

Det siste året har KOBs nettsider hatt stor økning av relevant trafikk, økt synlighet på viktige søkeord og søkefraser, og fått flere henvendelser fra potensielle lærlinger. Mye takket være relevant og målrettet innholdsproduksjon.

 

Resultater

298 % økning i totale økter til nettsiden

252 % økning i antall nye brukere

80 % økning i trafikk fra organisk søk i Google

 

KOBs blogg

 

Kundens målsetting

KOBs målsetting med å være på nett er å kommunisere nyttig informasjon rundt fagutdannelse og lærlingordninger i de kommunene de opererer.

 

Hvordan vi løste prosjektet

Bedriften ble anbefalt å få seg en blogg for å øke sin synlighet og formidle informasjon direkte til målgruppen på deres premisser. Idium har produsert relevant innhold i form av tekst og bilder, og sørget for at det har vært en kontinuitet i publiseringen. Fokuset har hele tiden vært å drive relevant trafikk til nettsiden, og at kob.no skal være en solid plattform på nett.

– Hos Idium har vi møtt teamjobbing, ikke bare enkeltpersoner. Over tid har vi sammen skapt en veldig god dialog og relasjon. Vi opplever at Idium har et stort engasjement for oss og vår bedrift.Vår medierådgiver, Jens, har gitt oss god oppfølging fra dag én og han er flink til å gi oss tilbakemeldinger.

Gjennom medierådgiving har tjenester som Google+, annonsering på Facebook og Google AdWords vært tiltak som har vært med å gjøre bedriften synlig på nett, og disse har bidratt som trafikkilder inn til nettsiden. I tillegg har KOB WordPressnettsider fra Idium.

– Vi har hatt kontakt med Idium i mange år på grunn av våre hjemmesider. Med hjelp fra Idium er de fine og oversiktlige. Det hjelper også at WordPress er et godt og brukervennlig verktøy, hvor det er lett for oss å gjøre oppdateringer og endringer på egenhånd.

 

Tjenester brukt

Medierådgiving  Innhold  Facebookannonsering  Google+  Google Adwords

WordPress  SEO-analyse

Kunde:
Kommunenes Opplæringskontor i Buskerud
Hva er produsert:
Innhold, SEO-analyse, Wordpress, Google AdWords, Google+, Facebookanninsering, Mediebyråavtale

Bloggen har gitt oss gode resultater og mye oppmerksomhet. Det er beinhard konkurranse om å få unge til å velge yrkesfag. Og blogg er noe vi absolutt kommer til å fortsette med. Vi vet det er krevende å være synlig i søkemotorer, det er en langvarig prosess som tar tid, men som det er viktig for oss å ha fokus på. På den måten er vi trygge på at målgruppen vår har tilgang til riktig informasjon. Laila Tryde, Kommunenes Opplæringskontor i Buskerud

Vil du bli vår neste suksessreferanse?