Motivasjonen min for dette innlegget ligger i at jeg som forbruker av varer og tjenester ofte besøker nettsider, som har en flott visuell utforming med et fengende slogan som «Vi utvikler bedriften din» eller «Vi løser dine hverdagsproblemer«. Men det som sjeldent eller aldri kommer frem, er hva skal du gjøre for meg, og hvordan skal du løse mitt problem?

 

nettsiden-din-viktigste-selgerUtviklingen på nett har vært gigantisk de siste årene, og nordmenns nettvaner har bare skutt i været og står i dag helt sentralt i et selskaps markedsstrategi. Etter å ha jobbet med online-strategier og kommunikasjon i snart tre år har jeg forstått viktigheten med en god tilstedeværelse på nett og hvordan effekt det kan ha for dine potensielle kunder. For er det en ting som er udiskuterbart, er det at dine selgere sover, har ferie og er syke i tide og utide. Det samme kan ikke sies om nettsiden din. Den er alltid på jobb, er ikke syk (så lenge noen tar godt vare på den) og den skal ha all informasjon om hva ditt selskap driver med og hvilke spørsmål som kan dukke opp hos kundene dine.

 

Les også: Hvorfor velge WordPress for dine nettsider?

 

Den tiden hvor nettsiden skal være kortfattet og konkrete er nå forbi. Har du for lite informasjon på nettsiden din, er det synonymt med at selgeren din ikke kan nok om produktene eller tjenestene du selger. For å se på nettsiden din som en selger, er nøyaktig det du skal gjøre. La meg forklare deg hvorfor.

 

Kunnskap er makt – Du ønsker å kjøpe deg en ny datamaskin og stikker innom Elkjøp for å få hjelp til å finne riktig. Der møter du en selger som ikke kan noe om datamaskiner, hvor mye du kan lagre, hvilken kapasitet maskinen har eller om du kan bruke maskinen til andre ting enn å lese nettaviser. Kommer du da til å kjøpe? Mest sannsynlig ikke, da går du nok til Power eller Lefdal for å finne noen som kan veilede deg på en tillitsfull måte.

 

Det samme gjelder for nettsiden din. Den skal kunne svare på spørsmål som potensielle kunder har. Det å investere i dine medarbeidere eller selgere vet alle er veldig viktig, fordi du som bedriftsleder forstår at det er guttene og jentene på gulvet som genererer penger til deg. Det samme burde gjelde for nettsiden din.

 

Les også: 8 steg til lønnsomme nettsider

 

Hvis du fremdeles er en av dem som tror at «bilder og det visuelle» er det som selger, så har du delvis rett. Men bare delvis. Bilder og visuell utforming gir kunden et inntrykk om at selskapet har en gitt identitet som de ønsker å assosieres med, men det er ordene og tekstinnholdet på siden som virkelig kommuniserer med logikken hos kundene. Fordi det å kunne formulere seg godt, er like viktig på nettsiden, som selgeren ute på veien eller gulvet. Det skaper tillit til at du som tilbyder kan løse de problemene kunden har.

 

For all del, ikke overse viktigheten med en nettside fylt opp av innhold om deg og dine tjenester eller produkter. Heller aldri tro at nettsiden din er ferdig utlært, på samme måte som medarbeiderne dine. Alltid oppdater den om informasjon om tjenestene din og publiser hyppig. For de som ikke er interessert i hva du tilbyr, vil ikke irritere seg over for mye innhold. Men de som virkelig har spørsmål, kunne finne svar på det de lurer på. Om ikke annet, så kan uteseglerne dine bruke nettsiden din som et presentasjonsverktøy i kundemøter, eller som et oppslagsverk om tjenestene og produktene du selger.

 

Les også: GDPR og nettsider

 

Så, sett av en fredag med medarbeiderne dine, kjøp inn en kasse med øl og vin og gjør det til en spennende workshop om hvordan dere skal utvikle nettsiden deres til en superselger! Det vil ikke bare føre til et spennende resultat, med de får også en økt følelse av tilhørighet og eierskap til selskapet ditt.

 

Gratis e-bok om redesign av nettsider.