Uansett om det er på nett eller i fysisk butikk så er det viktig å ha kunnskap om potensielle kunder. Vi vet vel alle at det å virkelig forstå våre kunders behov er nøkkelen til suksess for ethvert firma.

 

Uten nødvendig kunnskap og de rette verktøyene til å analysere hva som skjer på din nettside er det ikke mulig å utvikle seg og skille seg ut blant de uendelige mulighetene på nett. Og det er her fokuset for dette innlegget kommer frem: webanalyse.

Joana Paz Cardoso blogginnlegg webanalyse

Jeg vil gjerne begynne med noen dele noen ord fra Google-forkynner, og en av verdens største webanalyse-eksperter, Avinash Kaushik:

 

Web analytics is the analysis of qualitative and quantitative data from your website and the competition, to drive a continual improvement of the online experience that your customers, and potential customers have, which translates into your desired outcomes, online and offline.

 

Definisjonen til Avinash er treffende fordi den forklarer mulighetene og kraften i webanalyse. Den begrenser seg ikke til tradisjonelle beregninger som besøk, antall sider osv. Webanalyse handler om å gå dypere, og om du klarer det vil du få veldig mye igjen for det.

 

Temaet webanalyse er veldig omfattende, så vi starter med å se på hvordan prosessen av dataanalyse fungerer på nett, i tillegg til viktig praksis for å komme i gang.

 

En god base for analyse får du gjennom teknisk forståelse av hvordan trafikkanalyse faktisk fungerer. For enkelhetens skyld begrenser vi oss til to metodene: logg-analyse og tagg-analyse (eller side tagging). Noen hevder at det i bunn og grunn bare finnes disse to metodene.

 

Logg-analyse

I denne metoden jobber vi med tall (data) som genereres automatisk via en webserver. Når en server mottar forespørsler for sider og innhold fra en eller flere nettsider lages det automatisk data over det som brukeren ønsket og hva responsen på dette innholdet var. Denne dataen kalles serverlogg. Disse loggene skaper en database og korrekt analyse av denne dataen gir mulighet for å få tak i informasjon om hvordan brukerne forholder seg til – og interagerer med nettsiden.

 

Tag-analyse (eller side-tagging)

Tagganalysen benytter seg av markup (markører) på sider, som sender data til en analyse-server (eller Google Analytics).

For å samle data på denne måten må det implementeres en kode, som kalles en tag, på hver side eller en lenke som du ønsker å overvåke. Denne taggen vil plukke opp informasjon om brukerne og deres nettleser, for så å sende dem til et konfigurert analyseoppsett. Algoritme-koden som er inkludert i denne taggen benytter egenskapene til en nettleser, som cookies, for å følge og identifisere brukeren og det nylige besøket.

 

Det som skiller de to nevnte metodene er i hvilken ende innhentingen av informasjonen skjer. Logganalyse er basert på datainnhenting samlet fra serversiden, mens tagganalyse kommer fra data samlet inn fra brukerens nettleser. Førstnevnte er mer passende for en serverteknisk analyse enn for brukers atferd.

 

Men hvordan starter du med webanalyse?

Det første steget i å faktisk begynne med webanalyse er å sette opp innsamling av data i f.eks. Google Analytics. Dette er nok det mest kjente verktøyet for å analysere nettsidedata. Men det finnes selvsagt mange andre verktøy du også kan sjekke ut.

 

Uavhengig av hvilket verktøy du velger vil det finnes en steg-for-steg veiledning. Når du har funnet ditt foretrukne analyseverktøy er det viktig å huske:

  • Enhver bedrift har mål og du må rette inn bedriftsmålene med brukers interesser. Det er da du vil kunne samle inn verdifulle data.
  • Prioriter alltid aktiviteter som passer med bedriftens mål og fokuser på å hele tiden forbedre resultater. Det er alltid mulig å bli bedre.
  • Du må være tilpasningsdyktig: du har egentlig ikke et valg her, du må kunne identifisere og handle raskt på muligheter, og webanalyse kan la deg gjøre dette.
  • Det er ikke nok å være tilpasningsdyktig, du må lære å være snevre inn også: reduser unyttige sider/innhold på nettsiden din og øk verdien du leverer. Tenk og bygg nettsiden din for situasjonen slik den er nå. Men du skal selvsagt ikke glemme den langsiktige versjonen i handlingene dine. Poenget er at nettsiden må være levende – altså i konstant utvikling.
  • Analyser og fokuser på kontinuerlig utvikling av dine digitale kanaler. Knytt deg ikke til noen absolutte sannheter, eller gjør antagelser, og gjør små endringer – en og en av gangen.

 

Neste steg blir å lære mer om elskede og hatede beregninger, eller metrics som du kanskje kjenner det som. Hvilke data kan vi innhente med Analytics? Og hva betyr disse dataene? Vi skal gå dypere inn i ressursene som er tilgjengelige og hvordan du kan benytte disse til din fordel ved å hente ut de dataene som faktisk betyr noe.

 

Følg med videre! 

En uforpliktende prat med en Medierådgiver?

  • Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Finn Joana her på LinkedIn.