Jobben min går ut på å fylle våre kunders plattformer med treffende tekster og godt innhold.

Utdannelsen som avis- og nettjournalist har ført meg via jobber som journalist til content marketing, eller innholdsmarkedsføring som vi kaller det på norsk. Jeg brenner for enkle og gode tekster som treffer målgruppen.

Godt innhold og en nettside som gir de besøkende svar på spørsmålene sine – mener jeg – skal være utgangspunktet for all annen markedsføring.

Hva skal man med annonsering om den leder til en nettside som ikke engang kan fortelle hva bedriften jobber med?

Innholdsmarkedsføring er et voksende produkt hos Idium.

Under deler jeg noen av tingene det er viktig å tenke på:

Innhold er ikke hokus pokus

«Godt innhold» kan være så mangt. Jeg mener det ikke trenger å være så mye mer hokus pokus enn godt skrevne tekster, som gir svar på det en måtte lure på. Gjerne komplementert med bilder, video og annet innhold som passer både avsender og mottaker. En rørleggerbedrift trenger nødvendigvis ikke videoer, men om man leverer et helt spesielt produkt, la oss si en Sous Vide, kan man med fordel ha en video hvor man presenterer produktet og hvordan det brukes.

Men tilbake til tekst. Jeg møter stadig kunder som kjenner sin egen bedrift ut og inn, men som like fullt sliter med å fylle nettsiden sin. Kanskje de kjenner sin egen bedrift eller egne produkter for godt? Eller kanskje de rett og slett er eksperter på sitt felt, og kanskje bør overlate tekstinnhold til de som er eksperter på nettopp det?

Vær dere selv

Når vi skal fylle bedriftens nettside med godt tekstinnhold er det viktig å kjenne både bedriften, produktene og målgruppen. Vi må snakke kundens språk, samtidig som vi informerer og opplyser.

Har dere det mye moro på jobb, og liker å fleipe litt med kundene? Ta det med dere til nettsiden! Ikke la et fancy byrå bestemme hva som skal være deres identitet – finn ut hva det er som gjør at kundene velger dere, og bruk det for hva det er verdt. Det er det som gjør dere til dere.

Tips:

Treff din målgruppe med godt innhold.

  • Dropp CAPS LOCK
  • Ikke bruk masse utropstegn!!!! Du trenger ikke å rope til kundene dine
  • Aldri lov mer enn du kan holde
  • Skriv gjerne slik du kommuniserer med kundene til vanlig
  • Ikke bli for teknisk, men heller ikke bli for platt.
  • Unngå uttrykk som for eksempel; “verdens beste” og “byens billigste håndverker”

Alle tekster jeg skriver utarbeides i samarbeid med kunde, og det er viktig for meg å bli kjent med bedriftens identitet og hva som kjennetegner den.

Jo flere «butikkvinduer», jo bedre

Har man allerede en nettside med brukbart innhold, og det ser ut til at de besøkende finner det de er ute etter, kan man tenke større. Kanskje nettsiden kan fylles på med spennende artikler eller blogginnlegg om et spesielt fagområde? Husk at hver eneste side på nettsiden din er som et butikkvindu. Jo flere butikkvinduer du har hvor du kan stille ut varene dine, jo mer vil du antageligvis selge.

Lær mer

I månedene fremover kommer jeg til å dele mine beste skrivetips. Alt fra hvordan man kommer opp med ideer, til hva man kan skrive om på bedriftsbloggen, kommaregler og hvilken skrivemodell som egner seg best for nett.

Lina Trondskog. Følg gjerne med for flere tips og triks.

Ønsker du mer informasjon om innholdsproduksjon?