Hånd som holder opp en telefon med bilde av en kvinne

Slik lager du eget stedsfilter på Snapchat

I dag er det såre enkelt å lage seg et eget stedsfilter, også kalt geofilter, på Snapchat. Vi viser deg hvordan.

Beacon-teknologi, geotargeting og lokasjonsbasert markedsføring vil vi se mer av i årene som kommer, og det er mye uoppdaget potensiale for norske markedsførere og bedrifter her. Et sted du kan starte med denne typen markedsføring er å lage et stedsfilter på Snapchat – det er så enkelt at alle kan klare det!

 

Hva er stedsfilter?

Med et geofilter kan du promotere bedriften eller gjøre noe ekstra til et arrangement ved at andre kan bruke et filter som representerer bedriften, eller forteller at de deltar på arrangementet ditt. Dette filteret er en form for grafikk som de kan legge på bildene sine når de bruker Snapchat innenfor et spesifikt geografisk område.

 

Hvorfor lage og bruke stedsfilter?

Et stedsfilter får andre til å kommunisere merkevaren din, stedet ditt, festivalen din ut til sine følgere – og de gjør det helt gratis. Dette er med andre ord en fin måte å skape litt ekstra blest og dialog rundt det du ønsker å kommunisere med geofilteret – direkte til målgruppen din uten at det koster skjorta.

 

Slik gjør du det

Her er Snapchats egen side der du lage ditt eget geofilter. Du kan bruke deres egne maler eller laste opp et eget design. Du kan legge til ønsket tekst og logo, og du står egentlig veldig fritt til å gjøre akkurat det du ønsker.

Deretter kan du velge hvilke datoer og området du ønsker at filteret skal være tilgjengelig. Et geofilter koster fra et par hundre kroner per dag.